مواد قندی و تاثیر آن در پوسیدگی دندان

مواد قندی و تاثیر آن در پوسیدگی دندان

از عوامل مهم ایجاد کننده پوسیدگی، کربوهیدراتهای قابل تخمیر هستند (مواد قندی یا نشاسته های پخته).

قندهای موجود در مواد غذایی مختلف یا نوشیدنی ها دارای خاصیت پوسیدگی زایی متفاوتی می باشند.

میزان پوسیدگی زایی مواد قندی موجود در خوراکیها

  1.  قندهای موجود در میوه ها و سبزیجات و غذاهای حاوی نشاسته پخته مثل برنج و سیب زمینی دارای خاصیت پوسیدگی زایی پایین می باشند.
  2. قندهای موجود در فرآورده های لبنی (شیر و مشتقات آن) غیرپوسیدگی زا هستند.
  3. قندهای موجود در مواد غذایی مثل عسل، آب میوه، شکر، شیرینی ها، نوشابه ها و بیسکویت ها بسیار پوسیدگی زا می باشند.

در ویدئو کوتاه زیر تاثیر مواد قندی در پوسیدگی دندان مشهود است:

ادامه مطلب …

فورسپس دندانپزشکی بزرگسال

فورسپس دندانپزشکی بزرگسال

از ابزارهایی که در جراحی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند فورسپس ها هستند که ما به دو صورت مجزا فورسپس دندانپزشکی بزرگسال و فورسپس دندانپزشکی اطفال مطرح نموده ایم.

فورسپس چیست؟

در ابتدا به توضیح مختصری راجع به فورسپس پرداخته سپس انواع فورسپس دندانپزشکی بزرگسال معرفی خواهد شد.

فورسپس (به انگلیسی: Forceps) یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می‌رود.

زمانی از آن استفاده می‌شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله‌ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می‌باشیم که این وسیله تمام این ویژگی‌ها را دارا می‌باشد.

دندانپزشک معمولا انواع مختلف آن را در دسترس خواهد داشت، که هر کدام طرحی دارند که برای هدف مشخصی ساخته شده اند.

فورسپس دندانپزشکی بزرگسال

 

ادامه مطلب …

نقش ویتامین ها در رژیم غذایی در دوران کرونا

نقش ویتامین ها در رژیم غذایی در دوران کرونا

در این مقاله سعی بر آن شده است رژیم غذایی مناسب برای بیماران سرپایی کرونا و همچنین نقش ویتامین ها در رژیم غذایی در دوران کرونا بررسی گردد.

اهمیت ویتامین ها در این دوران از آن جهت است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد و در صورت ابتلا در بهبود آن نقش موثری خواهد داشت.

نوشیدن مایعات:

به طور کلی نوشیدن مایعات کافی، گامی مؤثر در کنترل بیماری است.

استفاده از آب، آبمیوه ها، چای و انواع سوپها همزمان با شروع علائم توصیه می شود هضم ترکیبات مایع نیاز به انرژی کمتری دارد، در نتیجه بدن انرژی کافی برای مقابله با بیماری را خواهد داشت.

مایعات به رقیق شدن ترشحات و دفع سموم کمک میکنند و باعث تسکین گلودرد میشود.

مصرف مایعات گرم فراوان نظیر آب جوشیده و چای کم رنگ توصیه می گردد.

نوشیدن مایعات

ویتامین C:

از دیگر ترکیبات مهم در مقابله با این بیماری میتوان به دریافت کافی ریز مغذی های موثر در سیستم ایمنی از قبیل ویتامین C، ویتامین B6 ، E، D ، روی، منیزیم، سلنیم و امگا ۳ بویژه از منابع غذایی غنی از این ترکیبات اشاره کرد.

به عنوان نمونه سلولهای ایمنی غنی از ویتامین C بوده و در شرایط استرس دستیابی ویتامین C به سلولهای درگیر افزایش می یابد که خود توجیه کننده افزایش نیاز به ویتامین C در شرایط بیماری و التهاب است.

متخصصان معتقدند ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کرونا عهده دار است.

منبع ویتامین C

۵ گروه غذایی:

رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل:

گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها و گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگهای متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب.

5 گروه غذایی و ویتامین آنها

صبحانه:

مصرف منظم وعدهای اصلی غذایی و میان وعده در طی روز با تاکید بر صرف صبحانه.

در وعده صبحانه از تخم مرغ، شیرکم چرب و پنیرکم چرب و کم نمک، نان و غلات سبوس دار و میوه و سبزی استفاده شود.

مصرف منظم صبحانه کامل در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

صبحانه سرشار از ویتامین ها

پروتئین:

تامین پروتئین مورد نیاز روزانه بویژه از طریق تخم مرغ و گوشت سفید و حبوبات، مرغ و تخم مرغ منبع خوبی از عنصر روی بوده که کوفاکتور بسیاری از آنزیم های مهم و موثر در عملکرد غشای سلولی و موثر در پرولیفراسیون سلول ها می باشد.

به دلیل نقش ساختاری پروتئین ها در سیستم ایمنی، مصرف کافی و روزانه منابع پروتئین ها بسیار اهمیت دارد.

ویتامین D:

دریافت مکمل های توصیه شده از قبیل ویتامین D براساس پروتکل های ابلاغی برای گروه های سنی مختلف صورت گیرد.

ویتامین ها

آهن:

استفاده از منابع غذایی حاوی آهن همانند انواع گوشت و حبوبات از حبوبات همراه منابع غذایی ویتامین C مانند نارنج و آبلیموی تازه به منظور جذب بهتر آهن می توان استفاده کرد.

 

ویتامین B6:

استفاده از منابع غذایی ویتامین B6 همچون تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ، حبوبات و آجیل ها میتواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد.

ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد.

 

رعایت نکات جهت پخت و پز:

* مصرف غذا به صورت کاملا پخته باشد. به خصوص در مورد گوشت ها، مرغ، ماکیان، ماهی ها و تخم مرغ توجه کنید که کاملا و به خوبی پخته شده باشد.

* مصرف سوپ به منظور دریافت سبزیجات، غلات کامل(مانند جو) و مایعات. در تهیه سوپ می توان از منابع پیش ساز ویتامین آ (هویج، گوجه فرنگی و کدو حلوایی) و همچنین از انواع سبزیجات برگ سبز نظیر تره، جعفری، اسفناج و گشنیز و نیز از سبزیجاتی همچون بروکلی و پیاز به علت داشتن ترکیبات گوگردی و جوانه ها به دلیل داشتن انواع ویتامین های B و همچنین از تکه های سینه مرغ استفاده نمود.

میوه و سبزیجات(منبع غنی از ویتامین های A,C):

مصرف میوه و سبزی تازه، استفاده از تمام زیر گروه های میوه ها به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین A و ویتامین C و استفاده از تمام زیر گروه های سبزی جات مشتمل بر سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ خوب شسته و ضد عفونی شده. سبزیجات به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین آ، اسید فولیک و دارا بودن ویتامین C و رنگ دانه های فراوان سبب ارتقای سیستم ایمنی می گردند.

مصرف انواع مرکبات (پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج) بصورت منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز. مرکبات حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

 

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین ها

غلات( ویتامین گروه B و سلنیوم):

مصرف غلات کامل (سبوس دار)  مانند نان های سبوس دار. غلات کامل حاوی ویتامین های گروه B و سلنیوم هستند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

شیر و لبنیات( ویتامین  B2):

مصرف شیر و لبنیات(کم چرب ) و ترجیحا پروبیوتیک به مقدار حداقل دو لیوان در روز. این گروه منبع خوبی از ویتامین B2 هستند که در سیستم ایمنی نقش دارند.

استفاده منظم از ماست های پروبیوتیک. این مواد در سلامت دستگاه گوارش و ممانعت از رشد و تکثیر انواع میکروب ها نقش دارند. به علاوه ماست منبع خوبی از پروتیین و روی می باشد.

شیر و لبنیات

ماهی(امگا۳):

مصرف انواع ماهی حداقل دو بار در هفته. این مواد غذایی حاوی چربی های امگا ۳ هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه ماهی ها منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

استفاده از روغن( ویتامین E و امگا۳):

استفاده از روغن مایع (گیاهی) نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد.

این مواد نیز حاوی امگا ۳ هستند و توصیه می شود که در محدوده انرژی مورد نیاز مصرف شوند. به علاوه روغن های مایع گیاهی حاوی ویتامین E هستند که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

آجیل ها( ویتامین E و سلنیوم):

گنجاندن انواع آجیل و مغز های بی نمک در برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است.

آجیل ها منبع خوبی از ویتامین E و روی و سلنیوم می باشد. البته لازم به ذکر است که نباید درمصرف آنها زیاده روی نمود.

ویتامین E در آجیل ها

اجتناب ها در رژیم غذایی:

* از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

* از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده اجتناب کنید چرا که با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی همراه است.

* گرچه بعضی مواد غذایی مانند سیر به واسطه وجود فیتو کمیکال ها در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند بزرگنمایی خاصیت آنها و مصرف بی رویه شان توصیه نمی شود.

* حذف گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات

* اجتناب از مصرف غذا در بیرون از منزل و محل کار. غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده و نمک و چربی اشباع و ترانس بالایی داشته که سبب تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد. کارکنان بخش های مختلف پخت و ارائه غذا شامل مسئولین خرید و نگهداری، آشپزها، خدمه و توزیع کنندگان غذا، لازم است همواره نظافت را بطور جدی رعایت کنند و در فرصت های مختلف دستها را با آب گرم و صابون بشویند و لباس و روپوش خود را کاملا تمیز و نظیف نگهداری کنند.

توصیه می شود، این گروه از افراد هنگام شروع به کار، هنگام جابجایی غذاها، قبل و بعد از خوردن و نوشیدن، هنگام جابجا نمودن زباله، در زمان نظافت محل کار، پس از سرفه و عطسه کردن خودشان و همکارانشان، پس از شمردن پول و ارائه فاکتور و در تمام احوالات مشابه، دستها را با آب و صابون بخوبی بشویند.

نقش ویتامین ها در کنترل کرونا ویروس

 

نکته:

* ارزیابی های تخصصی ویتامین ها و مواد معدنی بر اساس شرایط بیمار و صلاحدید تیم درمان (به خصوص در بیماران پرخطر مانند کودکان و زنان باردار و سالمندان و بیماران با بیماری های زمینه ای) صورت گیرد.

* به طور کلی، بیمارانی که به علت بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشارخون از رژیم خاصی تبعیت میکنند در صورت ابتلا به کرونا لازم است پرهیزهای رژیم غذای خاص بیماری خود را ادامه دهند.

 

 

 

 

همواره شاد و سلامت باشید

مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی پردیس