نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن یکی دیگر از روش های مراقبت از دندان ها می باشد که در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نقش بسزایی ایفا می کند. نخ دندان یک نخ چند رشته‌ای از جنس نایلون یا گاهی تک‌رشته‌ای از جنس تفلون است که برای برداشتن پلاک دندانی و خارج کردن موادغذائی باقی‌مانده در سطوح مجاور دندان‌ها (فاصله بین دندان‌ها) بکار می‌رود.

نخ دندان، نخ نایلونی مخصوصی است که باید آن را از داروخانه تهیه نمود. سطوح بین دندانی به هیچ وجه با استفاده از مسواک تمیز نمی شوند و تنها با استفاده از نخ دندان می توان این سطوح را تمیز کرد.

نوع نخ دندان مورد استفاده فرد باید براساس سهولت استفاده و علاقه شخصی فرد می باشد. هدف اصلی از تمیز کردن نواحی بین دندانی، برداشتن پلاک میکروبی است.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن جز ملزومات بهداشت دهان و دندان ها می باشد. مسواک زدن به تنهایی جهت بهداشت دندان ها کافی نیست. به این دلیل که نقاطی از دهان مانند فاصله بین دندان ها را پوشش نمی دهد.

نخ دندان حداقل یک بار در روز مورد نیاز است تا پلاک بین دندان های خود را حذف کنید، همان جایی که مسواک شما نمی رسد. پلاک که از طریق مسواک زدن برداشته نمی شود و به رسوبات سخت تبدیل می شود، بهترین مکان برای رشد باکتری است.

سخت ترین قسمت شروع کردن است پس برای رفع این سختی حداقل یک دندان را نخ بزنید. هنگامی که با یک دندان شروع کنید ، راحت تر بقیه را نخ می کنید.

در فیلم کوتاه نخ دندان کشیدن به طرز صحیح قابل مشاهده می باشد.

طریقه صحیح نخ دندان کشیدن

قبل از استفاده دست ها را با آب و صابون خوب بشویید.

  • حدود 30 تا 45 سانتی متر از نخ دندان را ببرید و دو طرف نخی را که بریده اید در هر دو دست به دور انگشت اشاره یا وسط بپیچید.(شکل 1)
  • سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دور کنید تا نخ محکم کشیده شود. به این ترتیب انگشت نشانه و شست هر دو دست آزاد می ماند و قدرت مانور بالایی به شما می دهد.
  • قطعه ای از نخ به طول 2 تا 2.5 سانتی متر را بین انگشتان شست و اشاره دست ها نگه دارید.(شکل 2)
  • برای وارد کردن نخ بین دندان های فک پایین از دو انگشت اشاره و بین دندان های فک بالا از دو انگشت شست و یک انگشت اشاره استفاده کنید.
  • نخ را با حرکت شبیه اره کشیدن به آرامی به فضای بین دندانها وارد کنید مراقب باشید فشار نخ، لثه را زخمی نکند.(شکل 3)
  • پس از اینکه نخ را وارد فضای بین دندانی کردید ابتدا نخ را به سطح کناری دندان جلویی تکیه داده و با ملایمت به زیر لبه لثه برده و آن را به دیواره دندان چسبانده و چند بار به طرف بالا و پایین حرکت دهید. به آرامی این عمل را انجام دهید تا به لثه مجاور دندان آسیب نرسانید.(شکل 4)
  • سپس قسمت تمیز نخ را در همان محل به سطح کناری دندان پشتی بچسبانید و همین کار را تکرار کنید. بعد از آن نخ را از لای دندان ها خارج کنید.

آن قسمت از نخ را که برای این دندان ها استفاده کرده اید جابجا کنید و نخ دندان کشیدن دندان بعدی را شروع کنید. این کار را برای تمام سطوح بین دندان ها تکرار کنید.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

توجه کنید که:

  • پشت آخرین دندان هر فک را نیز مثل دندان های دیگر نخ بکشید.
  • استفاده از نخ دندان برای کودک باید به کمک والدینی که آموزش دیده باشند، انجام پذیرد. پس از اینکه کودک مهارت کافی را بدست آورد، بهتر است تا مدتی با نظارت والدین این کار را انجام دهد.
  • بهتر است روزی دو بار (شبها قبل از خواب و صبح ها بعد از صبحانه) از نخ دندان استفاده کنید. در غیر این صورت حداقل شب ها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان استفاده کرده، سپس دندان ها را مسواک کنید.
  • اگر هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، درد و خونریزی وجود داشت، جای نگرانی نیست. در اکثر موارد با ادامه این کار و برطرف شدن التهاب لثه درد و خونریزی هم از بین می رود. اگر پس از یک هفته علائم برطرف نشد، باید به دندانپزشک مراجعه شود.
  • نخ دندان کشیدن کلیه دندان ها حدود 3 الی 4 دقیقه به طول می انجامد.

نکته مهم: به جای نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندان ها از هیچ نوع نخ دیگر یا وسایل سخت و نوک تیز مثل سنجاق و چوب کبریت استفاده نکنید.

در ضمن توجه داشته باشید که خلال دندان وسیله ایست که به آسانی به لثه آسیب می رساند و معمولا استفاده از آن توصیه نمی شود.

  • استفاده از نخ دندان در کودکان برای نواحی بین دندانی با تماس نزدیک ضروری است که در دوره دندان شیری نخ دندان تنها برای دندان های خلفی توسط والدین توصیه می شود.

در شکل زیر مراحل نخ دندان کشیدن مشهود می باشد

مراحل نخ دندان کشیدن

برای نخ دندان کشیدن چه نوع نخی بخریم؟

به ‌طور کلی برای نخ دندان کشیدن دو مدل نخ دندان‌ در بازار وجود دارد: ضخیم و نازک‌. اگر جنس ریسمان نخ دندان مقاوم و درجه‌ یک باشد، انتخاب نخ دندان ضخیم و نازک‌تر تنها بستگی به نوع دندان‌های هر فرد دارد.

به این معنی که اگر فاصله‌ی میان دندان‌ها زیاد باشد برای آن‌که این فضا به ‌طور کامل به هنگام نخ دندان کشیدن پوشش داده شود باید از نخ دندان‌های ضخیم استفاده کرد. همچنین اگر دندان‌ها زیادی به هم چسبیده باشند نخ دندان نازک‌تر مناسب‌تر هستند.

اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

هرکس ممکن است الگوی خودش را داشته باشد، اما بهتر است ابتدا نخ دندان و سپس مسواک‌ زدن انجام بدهیم. چون نخ دندان کمی بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌کند. وقتی بعد از آن مسواک می‌زنید، فلوراید می‌تواند به شکاف بسیار کوچک بین دندان‌ها نفوذ کند.

بین همه‌ی دندان‌ها را نخ بکشید و برای هر کدام از نخ تمیز استفاده کنید و تاجایی‌که می‌توانید بدون زخم‌کردن لثه نخ را فرو ببرید. نخ را به‌آرامی به زیر لثه فرو ببرید و به‌آرامی بیرون بیاورید. این کار دندان و سطح ریشه‌ را تمیز می‌کند و باکتری‌ها و ذرات غذا را جدا می‌کند.

در کل می توان این چنین گفت که نخ دندان کشیدن جز ملزومات بهداشت دندان ها می باشد. امروزه دستگاههای مختلفی جهت شستشوی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها واترجت دندانی می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر توصیه به مطالعه مطلب واترجت دندان در سایت ما می شود.

همواره  شاد و سلامت باشید

مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی دکتر زهرا طهوری فوق تخصص ایمپلنت دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *