جراحی دندان عقل نهفته

آخرین دندانی که در دهان رشد می کند دندان عقل است. لذا اگر برای رشد دندان عقل فضای کافی درون استخوان فک وجود نداشته باشد، دندان عقل به صورت نهفته در فک بالا یا دندان نیمه نهفته در فک پایین رشد می کند و این اتفاق باعث ایجاد درد، عفونت لثه، فشار و بهم ریختگی و نامرتبی دندان های دیگر، تورم غدد، گوش درد، تنفس نامطبوع و … خواهد شد.

جراحی دندان عقل نهفته در این حالت ضروری می باشد و از آنجا که این دندان ها نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و جراحی دندان عقل توسط دندانپزشک توصیه می گردد.

لذا برای مطالعه دقیق تر این موضوع که چرا اصلا باید دندان عقل را بکشیم و اینه آیا درد دارد یا چگونه انجام می شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل چگونه است؟

جراحی دندان عقل مثل سایر دندان های شما، عملی ساده است که سریعاً انجام می شود و بعد از مراقبت و پانسمان جای دندان عقل، بهبود می آبد. اما لازم به یاداوری است که اگر دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته داشته باشید باید پروسه جراحی دندان عقل نهفته انجام شود.

که  در این روش ابتدا با یک بی حسی موضعی محل مورد نظر بی حس می شود و بعد از بی حس شدن محل دندان عقل نهفته، متخصص جراحی دندان با ایجاد برش روی لثه اقدام به کشیدن دندان عقل نهفته شما از محل مورد نظر می کند.

همچنین در مواردی لازم است کمه جراح دندان پزشک دندان عقل را برش داده تا به راحتی از استخوان خارج کند. بعد از اتمام جراحی دندان عقل محل شستشو داده و بخیه زده می شود.

در فیلم کوتاه زیر جراحی های مختلف دندان عقل مشهود می باشد.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

جراحی دندان عقل معمولاً 1 ساعت طول می کشد و حدود ۲ هفته طول می کشد که به طور کامل بعد از کشیدن دندان عقل، بهبود یابد.

بطور کلی روند درمان و بهبودی جراحی دندان عقل بدین گونه است که:

۲۴ ساعت اولیه: لخته های خون شکل می گیرند.

۲ تا ۳ روز اول: تورم دهان و گونه ها بهتر می شود.

بعد از 7 روز: دندانپزشک هر گونه بخیه ای که مانده باشد را می کشد.

بعد 7 تا 10 روز: درد و ناراحتی فک از بین می رود.

۲ هفته: زمان بهبودی برای هرکسی متفاوت می باشد. اگر لخته های خون تخریب شده باشند، یا زخم عفونت کرده باشد، زمان بهبودی هم طولانی تر می شود.

جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

خیلی از افراد بخاطر ترس از درد جراحی دندان عقل، اقدامی برای آن انجام نمی دهند. لذا باید گفت که اضطراب دندانپزشکی یا ترس از آن، یکی از رایج ترین دلایل برای نرفتن خیلی از افراد به دندانپزشکی است.

بطور کلی کشیدن دندان یا ترمم دندان، خدمات زیبایی دندان یا هر خدمت دندانپزشکی هراس آور است و کشیدن دندان عقل نهفته از دلهره آورترین عناوین خدمات دندانپزشکی است.

باید گفت که نگرانی و ترس در مورد کشیدن دندان عقل کاملاً طبیعی است اما نگرانی در مورد درد جراحی دندان عقل کاملا بی مورد است چون جراح دندانپزشک زیرا متخصص می تواند قبل از تزریق آمپول بی حسی، ناحیه تزریق را با ژل بی حس کننده ابتدا بی حس کند و در ادامه آمپول بی حسی را تزریق کند و این کار باعث می شود حتی درد آمپول بی حسی را هم اصلاً متوجه نشوید.

لذا از نترسید چون هیچگونه دردی را متوجه نخواهید شد چون ترس از کشیدن و دیر اقدام کردن آسیب هایی را به دندان های شما می زند که بیشتر از خود درد است. انتخاب یک دندانپزشک با تجربه از عوامل تاثیر گذار بر طی روند درمانی موثر و با کمترین ناراحتی و درد می باشد.

علت نامگذاری دندان عقل

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین 18 تا 25 سالگی (در برخی افراد امکان دارد زودتر هم رویش کند) در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحاً آن را «آسیای سوم» می‌نامند.

معمولاً هر فردی دارای 2 دندان عقل در فک بالا، 2 دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای 4 دندان عقل است.

دندان عقل،به این دلیل نامگذاری شده است که در سن 16 تا 23 سالگی رویش میکند و هیچ ربطی به میزان عقل و هوش ندارد.

نوع رویش دندان عقل

دندان عقل پس از رویش به سه مدل ممکن است ظاهر شود:

1. دندان عقل با رویش مناسب
  2. دندان عقل نیمه نفهته
  3. دندان عقل نهفته

در تصویر زیر نوع رویش دندان های عقل مشهود می باشد:

نوع رویش دندان عقل

در مورد اول اگر دندان عقل فشاری به دندانهای دیگر وارد نکند و در جای مناسب قرار گیرد، به لحاظ شرایط و موقعیت دندان عقل در جویدن به دندان‌های آسیاب کمک می‌کند، نیازی به کشیده شدن آن نیست.

اما در موارد دیگر به دلیل موقعیت دندان در لثه، باید حتما کشیده شود تا آسیب به دندانهای دیگر وارد نکند.

در صورتی که رویش دندان عقل مناسب بوده و آسیبی به لثه اطراف وارد نکرده باشد، وجود آن مشکلی ندارد.

اما به دلیل اینکه بیشتر از سایر دندان‌ها دچار ناهنجاری می‌شود، اغلب یا به ترمیم ریشه آن پرداخته می‌شود ویا گفته می‌شود بهتر است که کشیده شود.

گاهی نیز به دلیل کج بودن رویش دندان نیز لازم است این دندان کشیده شود.

سخن پایانی

به صورت کلی تمیز کردن مرتب دندان عقل به منظور جلوگیری از پوسیدگی، بیش از دندان‌های جلویی لازم است.

زیرا در غیر این صورت علاوه بر التهاب لثه اطراف دندان، در برخی موارد منجر به ایجاد کیست نیز می‌شود و حالت بد خیمی پیدا می‌کند.

قبل از انجام ارتودنسی، به منظور مرتب کردن دندان ها ابتدا دندان عقل کشیده می شود. بهترین سن جراحی دندان عقل کمتر از 35 سال است.

زیرا عوارض جراحی و کشیده شدن کمتر و ترمیم آن بهتر انجام می‌شود.

در مرکز دندانپزشکی دکتر زهرا طهوری جراحی دندان عقل توسط تیم جراحی متشکل از فوق تخصصان انجام می پذیرد.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.