انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

زیبایی دهان و دندان تاثیر به سزایی بر روی چهره افراد دارد. اما با درمان ارتودنسی، علاوه بر بهبود زیبایی لبخند، مشکلات دیگری نیز حل می‌شود. در زیر مشکلاتی که قبل از انجام ارتودنسی، افراد با آن درگیر هستند را بررسی می‌کنیم.

دندانهای نامرتب، علاوه بر ظاهر بد، فشار زیادی را به سایر دندان‌ها، لثه‌ و مفاصل فک وارد می‌کنند، که می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

1) سخت جویدن همراه با درد

2) ایجاد مشکل در لثه

3) پوسیدگی دندان‌ها

4) سردرد و میگرن شدید

5) درد پشت شانه و گردن

6) مشکلات گوارشی ناشی از بد جویدن غذا

7) مشکلات در مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان

8) مشکلات ظاهری و پایین آمدن اعتماد به نفس

 انواع ارتودنسی دندان برای مشکلات نامرتبی دندان ها و شکل استخوان فک مورد استفاده قرار می‌گیرند که این انواع ارتودنسی در دو نوع ثابت و متحرک استفاده می شوند و هرکدام از این دو مدل انواع مختلفی دارند.

ارتودنسی دندان روش دیرینه از دندانپزشکی است که با استفاده از دستگاه های مخصوص ارتودنسی، مشکلات فک، نامرتبی دندان ها و انحراف های استخوانی را اصلاح و درمان میکند. با توجه به پیشرفت‌ روز افزون در علم ارتودنسی دندان، استفاده از انواع ارتودنسی دندان در هیچ زمانی تاکنون به این آسودگی و راحتی نبوده است.

درمانی برای دندان های نامرتب و ناهنجاری های فک که به کمک انواع ارتودنسی دندان آن ها را به سرجای اصلی شان و حالت صحیح برمی گرداند، ارتودنسی دندان نام دارد.

ابتدا دندان پزشک متخصص ارتودنسی، به کمک عکس دندانپزشکی و ویزیت  وضعیت دندان های شما را بررسی می کند و سپس به شما یک یا چند ارتودنسی دندان را پیشنهاد می دهد.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت، ارتودنسی هایی هستند که در طول درمان، توسط بیمار نمی توانند از دهان خارج شوند و برای جابجایی حتما باید به پزشک خود مراجعه نمائید.ارتودنسی ثابت یکی از درمان های کارآمد با عملکرد بالا است که در این ارتودنسی ها به کمک سیم و نگین هایی که بر روی دندان های شما توسط متخصص ارتودنسی دندان متصل می شود، به مرور زمان دندان های شما را جا به جا می کند و همچنین به کمک کش هایی که به عنوان کش های رنگی نیز شناخته می شود، ناهنجاری فکی، زاویه تماس دندان های بالا و پایین را درمان می کنند.

فواید ارتودنسی ثابت:

  • تاثیر و عملکرد بسیار بالا
  • هزینه مناسب نسبت به دیگر روش های ارتودنسی دندان
  • برای همه سنین اعم از کودکان و بزرگسالان مناسب است.
  • تقریبا می توان برای تمام ناهنجاری فکی و نامرتبی های دندانی که به کمک ارتودنسی درمان می شود، استفاده کرد.

ارتودنسی متحرک

 ارتودنسی متحرک، ارتودنسی هایی هستند که در هنگام  غذا خوردن می تواند توسط بیمار از دهان خارج شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

 ارتودنسی متحرک نیز، به کمک قالب گیری، برای شما ساخته می شوند و نامرتبی دندان های شما درمان می کنند.

این ارتودنسی ها متحرک هستند و هر وقت که بخواهید می توانید آن ها از دهان خود خارج کنید.

  1. متحرک بودن
  2. هزینه کمتر به نسبت ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی از روش های نوین ارتودنسی دندان می باشد که در آن با قالب گیری از دندان های شما، قالب های شفافی برای شما ساخته می شود، که به کمک آن ها درمان ارتودنسی خود را آغاز می کنید.

از مزیت دیگر این قالب ها متحرک بودن آن ها است. در ارتودنسی نامرئی متحرک بدلیل لینکه براحتی از دهان خارج می شوند می توانید هنگام خورد ن و اشامیدن آنها را از دهان خارج کنید.

این ارتودنسی ها، به دلیل اینکه نیاز به همکاری بیمار دارد و بیمار باید مسئولیت پذیر باشد، برای نوجوانان و بزرگسالان توصیه می شود.

زیرا کودکان باید همکاری لازم را داشته باشند و آن ها را از دهان خود خارج نکنند. همچنین مراقبت از این قالب ها برای شفاف ماندن آن ها، نیاز به اقدامات خاصی دارد که برای کودکان کمی سخت است.

 فواید ارتودنسی نامرئی:

  • این قالب ها، در هنگام استفاده دیده نمی شوند و زیبایی و اعتماد به نفس افراد به طور کامل حفظ می شود.
  • متحرک بودن؛ بیمار هر وقت که بخواهد هنگام خوردن و آشامیدن براحتی می توان آن را از دهان خود خارج کند.

براکت های سرامیکی

این اقلام به همان شیوه سیم های سنتی عمل می کنند، اما براکت ها از یک ماده سرامیکی روشن و شفاف ساخته می شوند. براکت ها برای دیگران کمتر قابل مشاهده هستند که آنها را برای افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، محبوب تر می کند. بیمارانی که از این نوع سیم ها استفاده می کنند گاهی اوقات متوجه می شوند که اجزای الاستیک آنها تغییر رنگ داده است که می تواند لکه هایی بر روی دندان آنها ایجاد کند.

رایج ترین روش ارتودنسی نامریی استفاده از ارتودنسی ثابت با براکتهای همرنگ دندان از جنس سرامیک است. قابلیتهای این ارتودنسی همرنگ دندان مانند ارتودنسی ثابت به روش معمول است و دکتر ارتودنسی بدون محدودیت با آن می تواند تمام مشکلات دندانی را درمان کند. توصیه اول هر متخصص ارتودنسی برای علاقمندان به ارتودنسی نامرئی استفاده از براکت سرامیکی است.

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی چه زمانی است؟

درمان ارتودنسی معمولاً قبل از بزرگسالی فرد شروع می‌شود، زیرا استخوان‌ها در کودکان به راحتی قابل جابجایی است. در بیماران در حال رشد گزینه‌های بیشتری برای درمان ناسازگاری‌های اسکلتی وجود دارد. بنابراین بهترین سن از ۸ سالگی تا قبل از بلوغ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *