علت شکستن دندان ایمپلنت

در ابتدا تعریف کوتاهی از ایمپلنت دندان خواهیم داشت سپس علت شکست ایمپلنت دندان در درمان ایمپلنت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایمپلنت ها پایه هایی از جنس تیتانیوم خالص هستند که درون استخوان فک گذاشته می شود و به عنوان ریشه دندان جهت نگهداری روکش هایی که جایگزین تاج دندان می شوند استفاده می شوند.

این ریشه های مصنوعی پس از اینکه در استخوان محکم شدند، دندانهای جدید روی این ریشه ها نصب می گردند و این دندان ها کاملا از هر نظر شبیه به دندان های طبیعی هستند و احساس می گردند.

این روکش ها بطور ثابت توسط چسب های دندانپزشکی به ایمپلنت چسبانیده می شوند.

همچنین در مواردی که برای دندان های مصنوعی فرد گیر کافی در دهان نداشته باشد، می توان از ایمپلنت های باریک یا مینی ایمپلنت ها به عنوان محل گیر مناسبی جهت ثابت نگداشتن دندان مصنوعی استفاده نمود.

علت شکستن ایمپلنت دندان

میزان موفقیت ایمپلنت دندان

درصد موفقیت انجام ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیماران مختلف متفاوت است. حتی این مسئله در مورد ایمپلنت فک بالا و پایین نیز تفاوت دارد. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی ۹۵% گزارش شده است.

بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است.

در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای جایگزینی همزمان ایمپلنت وجود دارد.

در مورد دندان های خلفی که معمولاً چند ریشه هستند و مخصوصاً اولین دندان های خلفی بزرگ که دو یا سه ریشه است، جایگزین همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولاً مقدور نیست و بهتر است حدود ۶ هفته صبر کرد.

معمولاً پس از کشیدن دندان، مقداری تحلیل استخوان اتفاق می افتد، دندانپزشک تا حد امکان سعی می کند بلافاصله پس از کشیدن دندان اگر شرایط فراهم باشد، ایمپلنت را در حفره ی دندان کشیده شده جایگزین کند.

شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی جایگزین مناسبی هستند برای:

  • کسانی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را براحتی انجام دهند.
  • کسانی که دندانهای خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.
  • کسانی که احتیاج به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود.
  • کسانی که تمایل به داشتن دندان هایی با مشابهت خیلی نزدیک به دندان های طبیعی دارند.

عوارض خالی ماندن جای دندان

خالی ماندن جای دندان وقتی شما دندانتان را از دست می دهید، آهسته آهسته استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود و کم کم دندان های مجاور تغییر مکان می دهند و تماسشان غیر عادی می گردد، سپس دندان های مقابل رویش بی رویه می کنند و سیستم دندانی شما را دچار اختلال می نمایند.

استخوان فک کم کم تیز می شود و نسج نرم روی آن (لثه) نازک و آسیب پذیر می شود.

زبان رشد بی رویه می کند و در جای خالی قرار می گیرد.

در صورت از دست دادن دندان های بیشتری عملکرد در بدن ۴ تا ۵ برابر کاهش می یابد و شخص به سمت غذاهای غیر فیبری و نرم گرایش پیدا می کند.

وقتی استخوان فک تحلیل می رود در این زمان حتی درمان توسط ایمپلنت های دندانی گاهی غیر ممکن و یا خیلی سخت و زمان بر می شود.

ما در یک مقاله جداگانه درمورد علت تحلیل استخوان فک بعد از ایمپلنت بطور مفصل توضیح داده ایم. اگر تمایل دارید بیشتر درمورد آن بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

هدف از ایمپلنت دندان

هدف درمان دندانپزشكی بازگرداندن وضعيت بيمار به شرايط طبيعی از نظر عملكرد، راحتی، زيبايی، تكلم و سلامت بافت است.

اين درمان از حذف پوسيدگی تا جايگزينی دندانها توسط ايمپلنت متفاوت است.

كاربرد ايمپلنت دندانی به شكل روز افزوني در حال گسترش است.

هدف از درمان ايمپلنت، بازسازی كانتور، فانكشن، راحتی، استتيك، صحبت كردن و سلامت طبيعی بيمار است.

چيزی كه دندانپزشكی ايمپلنت را به درمانی منحصر به فرد تبديل كرده توانايی آن در دستيابي به اين اهداف بدون ايجاد آتروفي استخوان است.

در سال های اخير استفاده از درمان های مرتبط با ايمپلنت بدليل تأثير مجموعه اين عوامل افزايش يافته است:

  1. طول عمر جمعيت مسن جامعه بيشتر شده است.
  2. پيامدهاي شكست پروتزهاي ثابت و پروتزهاي پارسيل متحرك
  3. پيامدهاي آناتوميك بي دندانی
  4. عملكرد ضعيف پروتزهاي متحرك
  5. پيامدهاي روحي رواني بدنبال از دست دادن دندان
  6. قابل پيش بيني تر بودن نتايج پروتزهاي متكي بر ايمپلنت

طرح ريزی درمان جهت ايمپلنت موفق، مستلزم دانش خوب از بيومكانيك، ارزيابی مناسب از ظرفيت تحمل بار و طرح مهندسی خوب جهت حفظ Osseointegration همراه با مقاومت در مقابل بار اكلوزالی پيش بينی شده است.

علت شکسته شدن ایمپلنت دندان

واضح است كه در صورت استفاده از رستوريشن هاي متكي بر ايمپلنت (رستوریشن های دندانی شامل روکش ها ،بریج ها،ونیر ها یا لمینیت ها و اباتمنت ها هستند)، اطلاع از علم بيومكانيك ايمپلنت ضروري است.

ظرفيت تحمل بار (Load) ايمپلنت ها ي حمايت كننده رستوريشن، بايد از ميزان بار وارده حين فانكشن بيشتر باشد وگرنه موجب شکست ایمپلنت دندان خواهد شد.

اگر بار وارده از ظرفيت تحمل بار ايمپلنت ها، پروتز يا استخوان حمايت كننده بيشتر باشد، بار بيش از حد (Over load) مي تواند، منجر به شكست مكانيكي يا بيولوژيك شود.

انواع شکست

شکست مکانیکی:

در شكست مكانيكي (Mechanical failure) پيچ هايي كه رستوريشن را محكم مي كنند، ممكن است خميده شده، شل شوند يا بشكنند.

خسارت بارترين نوع شكست مكانيكي، شكستگي ايمپلنت است.

شکست بیولوژیک:

در شكست بيولوژيك (Biologic failure) پاسخ Resorption-remodeling استخوان اطراف ايمپلنت ها تحريك شده و منجر به تحليل پيشرونده استخوان خواهد شد.

در بعضي موارد تحليل استخوان اطراف ايمپلنت تا حدي پيشرفت مي كند كه ايمپلنت ديگر تحت حمايت استخوان نبوده و Osseointegration  از بين مي رود.

از جمله عوامل مهمي كه مي توان به عنوان يكي از فاكتور هاي تاثير گذار بر اين مسئله نام برد، نسبت تاج به ايمپلنت (C/I ratio) است.

كه با توجه به متغيير هايي كه  مي تواند ايجاد كند از جمله محل تكيه گاه و فاصله آن از راس بازوي كارگر (CHS=Crown Hieght Space) است.

شکسته شدن ایمپلنت

اين فاصله داراي دو تعريف آناتوميك و كلينيكال است كه با توجه به قوانين بيومكانیک در اين پژوهش از تعريف كلينيكال آن كه عبارت است از مرتفع ترين نقطه تاج تا راس كرست استخواني استفاده مي گردد، نقش بسيار موثري بر روي نتايج درماني ايمپلنت دارد.

♦چنانچه نسبت تاج به ايمپلنت نامناسب باشد باعث افزايش اثرات نيروهاي غير محوري مي شود و باعث افزايش شكست در درمان هاي پروتزي و كاهش ساپورت استخوان ناحيه سرويكال مي گردد.

اين نسبت از مقايسه دو جزء مجزا شامل ارتفاع تاج و طول ايمپلنت بدست مي آيد.

جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان

امروزه در ایمپلنتولوژی نوین این نکته کاملاً به اثبات رسیده است که نتیجه درمان جراحی بدون همکاري پروستودنتیست، تکنیسین پروتز و رادیولوژیست عمدتاً ناامید کننده بوده و در پاره اي موارد تنها راه حتی خارج کردن ایمپلنت ها خواهد بود.

به علاوه ثابت شده است که قرار گرفتن نامناسب ایمپلنت ها می تواند منجر به افزایش غیرطبیعی فشارهاي طرفی، از دست رفتن استخوان و در مواردي حتی شکسته شدن ایمپلنت دندان شود.

عدم قرارگیری ایمپلنت در مسیر درست و وارد آمدن فشارهاي مضغی در جهت نادرست، عامل اصلی بسیاری از شکست های روزمره در ایمپنتولوژی است. به شکستگی موجود در گردن این ایمپلنت توجه کنید.

مشکلاتی از این قبیل باعث شده است که قبل از هر نوع جراحی و قرار دادن ایمپلنت به مسائل کمک تشخیصی توجه نموده و با تهیه کست هاي مطالعه، تهیه تشخیصی، گرفتن انواع مختلفی از کلیشه هاي wax-up انواع رادیوگرافی و موقعیت دقیق پروتز نهایی بیمار را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین وضعیت قرارگیری ایمپلنتها را از قبل بر آورد نمایند.

پس برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان از عوامل مختلفی که امروزه در دسترس می باشند استفاده نمود:

قالب گیری قبل از عمل تشخیصی بر روي آرتیکولاتور و Wax-up، تعیین موقعیت دقیق اکلوژن قبل از هرچیز مورد توجه قرار می گیرد.

با تکیه بر این روش منطقی سعی می شود تا جراح قبل از جراحی ایمپلنت، از طریق برقراري یک تیم مشاوره، استفاده از پروتکل هاي درمانی پروتز، همکاري مشاور رادیولوژیست و تکنیسین لابراتوار بر مشکلات فرا راه قرار دادن صحیح ایمپلنت فایق آید.

توصیه به مطالعه ایمپلنت دندان به کمک کامپیوتر می شود. این روش جز راهکارهای جدید و مقابله بیشتر در برابر شکست ایمپلنت دندانی می باشد.

همواره شاد و سلامت باشید

مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی دکتر زهرا طهوری متخصص ایمپلنت دندان

2 پاسخ
  1. سعیده محمدی
    سعیده محمدی گفته:

    درست گذاشتن ایمپلنت دندان واقعا مهمه ..وگرنه پس میزنه البته مراقبت بعدش هم مهمه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *