درد ایمپلنت دندان

در دنیای دندانپزشکی ایمپلنت دندان یکی از بهترین و كاملترين متدهای روز دنیا برای افرادی است که به دلایل مختلفی دچار بی دندانی شده اند. ایمپلنت ها پایه هایی هستند که طی یک عمل جراحی در استخوان فک بالا یا پایین کاشته می شود. این پایه ها به عنوان ریشه دندان مصنوعی نقش حمایت از تاج دندان را دارند که با جوش خوردن به استخوان فک استحکام کافی را ایجاد می کنند. ممكن است شما يه دندان و يا همه دندانها را از دست داده باشيد در هر دو صورت شما چه از نظر ظاهری و چه عملكرد مشكلی نخواهيد داشت و ايمپلنت درست مشابه دندان طبيعی شما عمل خواهد كرد. با کاشت ایمپلنت‌های دندانی جویدن، گاز زدن، صحبت کردن و ظاهر دندان ها کاملاً شبیه دندان های طبیعی خواهد شد. بسیاری از مردم در رابطه با انجام ایمپلنت دندان ترديد و نگرانی زیادی دارند. وجود ترس در این رابطه تا حدودی طبیعی است اما باید این سوال را نیز مطرح کرد که آیا انجام ایمپلنت دندان واقعا دردناک است و این درد چگونه ممکن است زندگی یک فرد متقاضی انجام این عمل را تحت تاثیر قرار دهد. ترس از يونيت دندانپزشکی و درد ناشی از ایمپلنت برای بیماران همواره یک مورد جدی بوده است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایمپلنت درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، جراحی ایمپلنت به هيچ عنوان دردناک نیست زیرا با بی حسی موضعی که برای بیمار انجام می شود ناحیه جراحی و دهان کاملا بی حس شده و بیمار صرفا درد هنگام تزریق آمپول بی حسی را حس می کند و حین جراحی بیمار به هیچ عنوان دردی را احساس نمی کند.

پس از کاشت ایمپلنت، بسته به نوع جراحی با از بین رفتن بی حسی ممکن است بیمار درد خفیفی را احساس کند که با مصرف داروها و مسکن های تجویز شده این درد نیز از بین می رود. افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند، می گویند این درد کمتر از درد کشیدن دندان است. اگر شما فقط ايمپلنت كنيد به هيچ عنوان درد نخواهيد داشت ولی اگر همزمان دندان بكشيد پيوند استخوان كنيد و ايمپلنت بگذاريد درد مختصری خواهيد داشت كه با دارو از بين خواهد رفت. همچنين اگر اين نكته برای شما حائز اهميت باشد كه اصلاً درد و ناراحتی نداشته باشيد با دارو كاملاً می توان اين خواسته را برآورده كرد.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم و چگونه در آنرا کم کنیم؟

ایمپلنت دندان یک تکنولوژی بسیار پيشرفته علم بشر است که کمک بسیار زیادی به بیماران کرده است لذا با توجه به تکنیک انتخابی و شرایط بدنی بیمار ممکن است درد بعد از ایمپلنت و دوران بهبودی در افراد مختلف متفاوت باشد لذا در روش جراحی بسيار وسيع و پيوند استخوان زياد کاشت به خاطر بخیه زدن وجود درد تا مدت زمان محدود يك روز امری غیر طبیعی نیست و نبایستی بیماران دچار نگرانی های مربوط به این موارد شوند. به طور معمول طی دو یا سه روز بعد از کاشت دندان دردها نیز برطرف می شود و بعد از روز دوم يا سوم در وسيع ترين حالت باز هم هيچ دردی حس نخواهيد كرد که در این مدت هم می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویزی دندانپزشک درد را از بین برد. در جواب این سوال که بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم بایستی گفت که با کاشت دقیق و اصولی ایمپلنت تعداد روزهای درد بعد از کاشت بسیار ناچیز و حتی بدون درد خواهد شد.

مسکن قوی برای درد ایمپلنت دندان

معمولاً بعد از جراحی ایمپلنت برای تسکین درد استفاده از داروهای مسکن برای بیماران طبق شرایط بدنی بیمار تجویز می شود. داروهایی مانند مفناميك اسيد يا حتی استامينوفن با دوز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار توسط دندانپزشک تجویز می شود. ایبوپروفن نیز به تسکین درد و همچنین تسکین التهاب کمک می کند نکته دیگر نکته دیگر که در مصرف داروهای مسکن بهتر است گفته شود این است که از صرفا یک نوع مسکن استفاده نکنید زیرا بدن به آن عادت کرده و دیگر دارو تاثیر ندارد بنابراین هر 4 ساعت یکبار نوع مسکن را تغییر دهید و از مسکن متفاوتی استفاده کنید. هرچند وجود کمی درد و ناراحتی پس از ایمپلنت دندان طبیعی است اما معمولاً داروهای مسکن می توانند این درد را تا حد زیادی کاهش دهند. در صورتی که درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت بعد از سه روز بهبود پيدا نكرد با پزشک متخصص صحبت کنید احتمالاً مشكلی به وجود نيامده باشد البته برای گذاشتن روكش و يا پروتز روی آن از ٤٨ ساعت تا معمولاً دو ماه و در برخی موارد تا ٦ ماه رمان نياز است.

آیا برای ایمپلنت بیهوشی انجام می شود؟

برخی از بیماران به دلیل ترس از دندانپزشکی کمتر به سراغ رفع نواقص دندانهای خود می روند و این مسئله باعث می شود که با گذشت زمان طرح درمان بیمار تغییر کند و پروسه درمان دندانها وسیع تر شود. اما امروزه دندانپزشکان برای درمان دندان درد از داروهای آرام بخش  و نیز گاهی برای کاشت ایمپلنت از ایمپلنت با بیهوشی استفاده می کنند.

برای اینکه فرد در طی عمل احساس درد نکند از داروی آرامبخش استفاده می شود. از این دارو برای جراحی هایی دشوار یا ساده مانند ایمپلنت دندان و جرم گیری استفاده می شود. داروی آرامبخش نه تنها فرد احساس درد نمی کند بلکه برای افرادی که از دندانپزشکی به دلیل اضطراب و ترس فرار می کنند مناسب می باشد. ولی در كلينيك ما نه از داروی ارامبخش استفاده مي كنيم و نه از بيهوشی و هيچ بيماری هم تا به حال مشكلی نداشته است.

بیهوشی در دندانپزشکی به گونه است که فرد دارای هوشیاری نسبی می باشد ولی دردی را احساس نمی کند. این بیهوشی به گونه است که صداها و درخواست های دندانپزشک را می فهمد و واکنش نشان می دهد. یکی از انواع بیهوشی دندانپزشکی سدیشن می باشد که در مطب می توان از آن استفاده کرد و نیاز به تجهیزات اتاق عمل ندارد. در این روش داروی بیهوشی توسط متخصص بیهوشی با استفاده از تجهیزات پرتابل به بیمار تزریق می کند. معمولاً برای افرادی که دارای فوبیا (نوعی اختلال است که فرد از همه چیز می ترسد) هستند و دارای شرایط خاص هستند استفاده می شود. از آنجایی که این بیهوشی نیازی به تجهیزات اتاق عمل نداشته و در مطب قابل اجرا می باشد هزینه کمتری دارد.

نکته دیگری که باید متذکر شد این است که بیهوشی برای همه افراد انجام نمی شود زیرا جراحی ایمپلنت با تزریق آمپول بی حسی دهان کامل بی حس شده و دیگر بیمار هیچ دردی را حس نمیکند و فقط بی هوشی برای کسانی است كه به دلیل اضطراب غير نرمال و ترس فراتر از حد طبيعي و غيرنرمال از دندانپزشکی نمی توانند ثابت و آرام روی صندلی بنشینند استفاده می شود.

آيا مرحله دوم ايمپلنت درد دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان یک عمل چند مرحله ای است. ما معمولا همزمان با جراحی مرحله اول هم كشيدن دندان هم پيوند و هم جايگذاری ايمپلنت و هم جراحي مرحله دوم را انجام می دهيم كه همه در يه زمان و با همان تزريق بی حسی اول انجام شود و بيمار متحمل استرس اضافه نگردد. ولی در نوارد نادری كه بيوند بسيار زياد استفاده می شود و امكان جراحی مرحله دوم همزمان وجود ندارد، این کار همراه با بی حسی موضعی دو ماه بعد انجام می شود كه محل جراحی باز شده و قطعه ای فلزی به نام هيلينگ يا فرم دهنده لثه به ايمپلنت بسته می شود. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد اين مرخله ممكن است دردناك باشد اما به هیچ عنوان این چنین نیست و دردی ندارد. در درمان ایمپلنت دندان کار اصلی درمان در مرحله ی سوم انجام می شود. این مرحله به گذاشتن روکش های دندان، قالب گیری از دندان و روکش روی دندان سپری می شود. در آخر تاج دندان بر روی پایه اصلی قرار می گیرد و ایمپلنت دندان به اتمام می رسد كه می تواند همزمان با جراحی مرحله اول و يا چند ماه بعد باشد. بیمار در این مرحله هم  هیچگونه دردی را احساس  نمی کند. در کل باید گفت ایمپلنت دندان یک روش درمانی ساده می باشد و جزو کم دردترین جراحی های دهانی به حساب می آید. در صورتی که استخوان و لثه دارای سلامت کافی باشند بلافاصله پس از کشیدن دندان قابل انجام است و در غیر این صورت امکان دارد متخصص جراحی ایمپلنت دندان را چند وقت بعد انجام دهد این روکش بسیار دقیق و با اندازه ی مناسب ساخته شده است. به همین جهت روکش جلوه ای زیبا به دندان ها می بخشد.

پس از قرار گرفتن ایمپلنت دندان و استفاده از آن ها برای جویدن غذا نیروی وارد شده به استخوان های فک، هیچ دردی به قسمت دندان و لثه وارد نمی شود.

بعد از این که مرحله ی دوم ایمپلنت را سپری کردید باید نکاتی را رعایت کنید تا درمان نتیجه ی بهتری داشته باشد. از جمله این که به منظور جلوگیری از درد ایمپلنت دندان در مرحله دوم باید از غذاهای نرم استفاده کنید. این امر سبب می شود فشار وارد بر محل جراحی کم شده و درد آن نیز کاهش یابد. همچنین بهتر است از ساییدن مسواک و نخ دندان به این قسمت تا مدتی خودداری نمایید. اما در طول این مدت باید به بهداشت دندان و دهان خود توجه ویژه ای داشته باشید تا از بروز عفونت جلوگیری شود. داروهای تجویز شده از سوی پزشک را طبق نسخه ی پزشک مصرف کنید. از فشار آوردن بیش از حد به محل جراحی خودداری کنید.

با استفاده از این درمان بعد از گذشت مدت زمان کمی می توانید به راحتی غذا را جویده و بدون هیچ مشکلی در تکلم حرف بزنید. درد ناشی از ایمپلنت دندان بسیار کم و ناچیز است. به گونه ای که در بسیاری از موارد اطلاق واژه ی درد برای آن مناسب نیست.

ورم بعد از ايمپلنت دندان

بیشترین عارضه بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی کبودی و تورم صورت است. بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت نگران تورم بعد از جراحی ایمپلنت بوده و این گونه تصور می کنند که این تورم به دلیل عفونت می باشد، اما گفته می شود که اینگونه نیست. تورمی که بلافاصله و پس از گذشت چند ساعت در محل جراحی روی صورت فرد دیده می شود، به دلیل برش هایی است که جراح و متخصص کاشت ایمپلنت در لثه داده که معمولاً با خونریزی زیر بافتی همراه بوده و در چنین مواردی کبودی روی پوست دیده می شود. تورم یک رخداد طبیعی پس از جراحی است و حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از جراحی از بین می رود و در موارد نادري ديده می شود ما به طور معمول تورمی نداريم مگر در موارد خاص زير ده درصد كه پيوند بسيار وسيع استفاده شده، اگر برش‌ها به طرز صحيح انجام شود تورم نخواهيم داشت تورم فقط در صورت وجود پيوند بسيار وسيع توجيه دارد كه آن‌هم با دارو قابل كنترل است.

عوامل مختلفی در میزان گسترش کبودی و تورم تاثیر مستقیمی دارند. نخستین عامل وسعت ناحیه جراحی می باشد که هرچه وسیع تر باشد میزان کبودی و تورم بیشتری متعاقب آن اتفاق می افتد. دومین عامل مربوط به سن بیماران می باشد در سنين بالاتر به دليل مصرف بعضی داروها تورم بيشتر است. باید گفت که هر چقدر بیشتر بعد از جراحی از پک یخ استفاده شود میزان تورم و کبودی کمتر خواهد بود و جای نگرانی نیست که این تورم کاملا طبیعی و عادی است.

معمولا بعد از ایمپلنت دندان توصیه می شود حداقل به مدت چند هفته از انجام فعالیت های ورزشی و بدنی خودداری نمایید. استراحت در روزهای اول درمان نقش مهمی در کاهش عوارض پس از ایمپلنت دندان خواهد داشت. یکی از این عوارض تورم بعد از آن است که با این روش می توان تا حدود زیادی از گسترش و میزان آن جلوگیری نموده و آن را کنترل کرد. در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید یا برداشتن اجسام سنگین و خم شدن می توان گفت به محل جراحی فشار آمده و می تواند عامل افزایش درد و میزان ورم صورت گردد.

حالت تهوع بعد از ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ايمپلنت در حالت نرمال تهوع اصلاً نداريم در صورت ايجاد اين مشكل با متخصص انجام دهنده درمان مشورت كنيد.

خونریزی حين جراحی كاملا قابل كنترل است و بعد از انجام جراحی خونريزی نداريم ممكن است مختصر خونابه از محل بخيه ترشح داشته باشد كه با فشردن ده دقيقه گاز است که قابل برطرف شدن است يعنی  در دقایق اولیه بعد از جراحی یک گاز استریل را در منطقه جراحی قرار دهید که بعد از چند دقیقه آن را خارج کرده و شستشو دهید و مهمتر اینکه به هیچ عنوان تف نکنید که باعث خونریزی بیشتر شده و آن ناحیه دیرتر بهبود پیدا می کند.

به طور كلی ايمپلنت دندان روند بسيار ساده ای است كه شايد از نظر بيمار اصلاً روند جراحی محسوب نشود و از يك دندان كشيدن ساده ساده تر است

The last comment needs to be approved.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.