ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟

در طول دوران زندگی هر فردی ممکن است به هر نحوی یک یا چند دندان از دست بدهد و این یک حقیقت بسیار تلخ است به همین دلیل با پیشرفت علم روز دندانپزشکی ایمپلنت این مشکل را حل کرده است.

ایمپلنت جایگزین بسیار مناسبی برای فضای بی دندانی می باشد اما چرا ایمپلنت کنیم؟

به هیچ عنوان نباید در فک انسان جای خالی دندان وجود داشته باشد. زمانی که دندان کشیده می شود استخوان فک هر لحظه مستعد ساییدگی است و اگر این فضای خالی پر نشود، استخوان و بافت لثه به حدی تحلیل می روند که نه تنها در آینده استفاده از دندان های مصنوعی و ایمپلنت دندان سخت می شود بلکه به مرور زمان به بافت دندان های کناری هم آسیب خواهد زد. از طرف دیگر دندان های انسان این قابلیت را دارند که در طول دوران زندگی جابجا شوند. به همین خاطرباید زودتر فضای بی دندانی پر شود که ایمپلنت تنها راه نجات از بی دندانی است.

تفاوت دندان های مصنوعی و ایمپلنت دندان

اولین و بارزترین تفاوت، قابلیت حرکت دندان هاست. دندان های مصنوعی متحرک هستند و وقتی لثه و استخوان دچار تحلیل شده باشند دندانهای مصنوعی لق می شود و باعث ایجاد زخم در بافت لثه شده و به راحتی از دهان خارج می شوند  و این  مسئله برای اغلب افراد زیاد جالب نیست. اما ایمپلنت دندان یا ثابت است یا متحرک که در نوع ایمپلنت ثابت دندانها از دهان خارج نشده و به پایه ایمپلنت که در فک قرار دارد پیچ می شوند و اما در نوع ایمپلنت متحرک دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت قرار گرفته و هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، عطسه، سرفه اصلاً جا به جا نمی شود و در هنگام جویدن غذا بسیار حس راحتی دارد.

به علاوه گذاشتن ایمپلنت باعث می شود استخوان فک دچار تحلیل بیشتر نشود.

با توجه به این که دندان های مصنوعی بر روی فک قرار می گیرند لذا خوردن غذا باعث فشار دندان ها به لثه می شود. در نتیجه فک تحلیل رفته و باید بعد از چند سال این دندان ها تعویض گردند. چرا که استخوان فک تغییر ساختار خواهد داد. اما این مشکل در مورد عمل ایمپلنت دندان وجود ندارد. به دلیل پیچ شدن ایمپلنت داخل فک و جوش خوردن آن به استخوان فک، این دندان همانند دندان های دیگر شده و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

تفاوت ایمپلنت دندان با دندان مصنوعی

از نظر زیبایی نیز مسلماً ایمپلنت دندان خیلی بهتر از دندان های مصنوعی است. قالب دندان های مصنوعی بر روی فک قرار می گیرد در نتیجه لب ها کمی برآمده می شود. اما در کاشت ایمپلنت دندان این مشکل وجود ندارد. همان گونه که بارها ذکر کرده ایم قرار است عمل ایمپلنت دندان از طریق پیچ شدن دندان داخل فک انجام شود در نتیجه با دندان های طبیعی در یک سطح قرار می گیرد.

دکتر زهرا طهوری فوق تخصص ایمپلنت دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *