اوردنچر بر پایه ایمپلنت

امروزه در درمان بی دندانی استفاده از ایمپلنت بسیار مرسوم گشته است، اوردنچر پروتزی است كه بر روي سطح اكلوزال ريشه يا ايمپلنت ساخته می شود.

با توجه به مشكلات اقتصادی و اجتماعی و طولانی شدن زمان برای استفاده بيش تر از ایمپلنت، در سالهای گذشته استفاده از اوردنچرهای متكی به دو یا تعداد بيش تری ایمپلنت به عنوان یک گزینه درماني جهت بهبود رضایت و عملكرد بيماران مورد تایيد قرار گرفته است.

شواهد مبتنی بر موقعيت های بيولوژیک و رضایت بيمار از این نوع درمان موجب گشته است که برخي محققين استفاده از اوردنچر متكی بر ایمپلنت فک پایين را به عنوان اولين انتخاب درمانی در هر بيمار بی دندان توصيه کنند.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت

متاسفانه در بسياری از موارد که این درمان توسط دندانپزشک برای بيمار مناسب تشخيص داده می شود بيمار به علت هزینه بالا و یا محدودیت های آناتوميک قادر به پذیرش آن نمی باشد.

با توجه به فراواني مشكلات اقتصادی بيماران به خصوص در کشورهای در حال توسعه و با در نظر گرفتن مزایای فراوان اوردنچرهای فک پایين متكی بر یک ایمپلنت استفاده از این گزینه درمانی جهت کاهش هزینه بيماران در مطالعات اخیر توصيه گردیده است.

عليرغم كاهش موارد بی دندانی، تقاضا براي اوردنچر كامل، همچنان بالا بوده، امروزه بخش مهمی از درمان هاي پروتزی به بيماران بی دندان كامل اختصاص دارد.

موفقيت در درمان بيماران پروتز كامل، علاوه بر مهارت تكنيكي و رعايت اصول توسط دندانپزشك، تا حد زيادي به پاسخ بيمار و سازگاري او وابسته است. بازسازی عملكرد و زيبايی از جوانب با اهميت تمامي درمان هاي پروتزی هستند.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن یک یا چندین دندان از دست رفته کاربرد دارد و می‌تواند برای تمام دندان‌ها به صورت ثابت یا متحرک استفاده شود.

در مواردی که پروتز دندان ثابت باشد ایمپلنت در فک قرار گرفته و روکش بصورت ثابت بر روی آن قرار می گیرد ولی در مواردی که متحرک باشد پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت یا همان اوردنچر، بصورت کلیپسی در فک بر روی پایه های ایمپلنت ها قرار گرفته و به راحتی می توان خارج نمود.

در هر دو حالت فوق کلمه ایمپلنت استفاده می‌شود اما حالت دوم بیانگر معنی واقعی ایمپلنت می‌باشد و به مجموعه‌ای از قطعات ایمپلنت گفته می‌شود و هر کدام از قطعات به تنهایی نام و کارایی مجزایی دارند.

بزرگترین مزیت ایمپلنت حفظ استخوان باقیمانده و جلوگیری از تحلیل استخوان (که به خاطر بی دندانی رخ می‌دهد) می‌باشد.

مزیت دیگر ایمپلنت عدم نیاز به تراش دندان‌های مجاور در صورت استفاده از پروتز ثابت و کمک به گیر و ثبات پروتز متحرک از طریق ساختن اوردنچر (پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت) است.

معیار عملکرد بهتر در اوردنچر بر پایه ایمپلنت

در بازسازی عملكرد در پروتز كامل، گير و ثبات نقش بسزايی داشته، همان طور كه مطالعات نشان می دهند مؤثرترين عامل در ميزان رضايت بيمار است. اين دو معيار از نظر علمي، چنين تعريف مي شوند:

  • گير (Retention): ميزان مقاومت در برابر نيروهاي عمودي جداكننده از بافت (خلاف مسير نشستن)
  • ثبات (Stability): ميزان مقاومت در برابر نيروهاي مايل و قدامي-خلفي جداكننده از بافت (در جهاتي به جز مسير نشستن) يك درمان معمول، پروتز كامل استاندارد است.

بيشترين شكايت در اين نوع درمان، مسأله گير و ثبات آن است كه با فرآيند اجتناب ناپذير تحليل استخوان شدت می يابد.

قیمت دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

گير اوردنچر از دو جهت قابل ارزيابی است:

  •  ديدگاه بيمار: در واقع احساسي است كه بيمار نسبت به اوردنچر خود در دهان دارد.
  •  ديدگاه دندانپزشك:  بر اساس خصوصيات ريج بي دنداني و اتچمنت هاي مورد استفاده تعريف شده، قابل اندازه گيري مي باشد.

برای برطرف كردن اين مشكل راه حل های مختلفی وجود دارد از جمله:

  • افزايش عمق وستيبول (vestibuloplasty)
  • پيوند استخوان (bone graft)
  • افزايش ارتفاع استخوان  (augmentation ridge )
  • ایمپلنت  (implant) وجود دارند

موفقيت در زمينة كاربرد ايمپلنت ها و تكنيكهای osseointegration موجب شده كه همچون ريشه دندان، از آنها به عنوان تكيه گاه (anchorage) جهت افزايش گير و ثبات پروتز استفاده شود.

برخلاف سرويس پروتز كامل، پروتزهاي متكي بر ايمپلنت، از نظر موفقيت، قابل پيش بيني هستند، ضمن اين كه نيازهاي فانكشنال و زيبايي را به بهترين نحو برآورد مي نمايند.

اوردنچر

اوردنچر پروتزی است كه بر روی سطح اكلوزال ريشه يا ايمپلنت ساخته می شود.

نظريه اي معتقد است كه درآينده، درمان پروتز كامل استاندارد، به وسيلة اوردنچرهاي متكي بر ايمپلنت جايگزين خواهد شد.

پروتز متكی بر بافت و ايمپلنت ضمن كاهش تعداد ايمپلنتها و روش جراحي ساده تر، تكنيك جايگزينی راحت تر، همچنين هزينة كمتر مي تواند جايگزين مناسبی برای پروتز كامل استاندارد باشد علاوه بر اين كه با كمك اتچمنت های پيش ساخته، ميزان گير و ثبات مطلوبی را فراهم می كند.

در پروتز متكی بر بافت و ايمپلنت درفك پايين، ايمپلنت ها در محدودة دو سوراخ چانه ای، در طرفين خط وسط گذاشته می شوند.

سوراخ چانه ای در اكثر موارد منطبق بر محور طولی دندان پرمولر دوم يا بين دو پرمولر است و با توجه به اين كه عصب قبل از اين كه به سمت عقب و بالا بچرخد و از سوراخ چانه ای خارج شود می تواند تا حدود 3 ميلی متر در قدام سوراخ چانه اي امتداد پيدا كند، خلفي ترين سطح ايمپلنت بايد حداقل 5 ميلی متر از سوراخ چانه ای فاصله داشته باشد.

هنگام استفاده از Clip و  Bar،  حداقل فاصله بين ايمپلنت ها بايد 12 ميلي متر باشد تا فضاي كافي جهت تعبیه اجزای گير موجود باشد.

مراحل اوردنچر بر پایه ایمپلنت

مراحل كار به شرح زير انجام شد:

1. ساخت مدل آزمايشگاهی:

جهت شبيه سازي فك پايين، يك مدل منديبل از جنس رزين آكريليك آماده شد. بدين منظور يك كست اصلي فك پايين با قوس بيضي و اندازة متوسط، مربوط به يك بيمار اصلاح گرديد به گونه اي كه تمام اندركات هاي آن ريليف وحاشية آن وسعت داده شد تا با ابعاد طرح مثلث فرضي متناسب شده، امكان انتقال نيروها فراهم شود.

2. ساخت فريم ورك:

براي ساخت فريم ورك، ابتدا يك كست گچي ثانويه از مدل آكريلي تهيه شد و طرح فريم ورك روي آن منتقل و wax up گرديد، به گونه ای كه داراي يك قاب  (frame) در قدام و دو سدل  (saddle) برروي ريج در  نواحی خلفی بود. قسمت قاب در برگيرندة ايمپلنتها و جايگاه acrylichousing بود و سطح دروني آن براي اتصال به housing، توسط دستگاه سندبلاست، (Germany,Bego,Korostar) سندبلاست گرديد.

3. ساخت:over denture housing

بخش آكريلي اوردنچر است كه به طور ثابت درون قسمت قاب فريم ورك جاي مي گيرد و هدف از آن فعال كردن اتچمنت است.

يك پيش نمونه از جنس آكريل نوری VIMC (Germany Badsackingen Vita) برروی مدل تهيه شد.

همواره شاد و سلامت باشید

مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی دکتر زهرا طهوری

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *