سوالات متدوال دندانپزشکی

هر چند وقت یکبار نیاز به چکاپ و عکس OPG برای دندان داریم؟

دندان ها باید هر شش ماه یکبار چکاپ شوند و اگر عکس OPG طی یک سال اخیر از دندانها انجام نشده باشد باید عکس رادیولوژی جدید گرفته شود و هنگام ویزیت همراه بیمار باشد.

بعد از استفاده دهانشویه مخصوص ایمپلنت رنگ دندانهایم عوض شده و لکه قهوه ای بوجود آمده است، چطور این لکه ها را از بین ببرم؟

استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین که معمولا بعد از جراحی ایمپلنت تجویز می شود به صورت نرمال کمی تغییر رنگ در دندان ها و لکه های قهوه ای بین دندانی را به وجود می آورد. با انجام جرمگیری و بروساژ میتوانید رنگ مواد دهان شویه را از دندان ها بردارید.

آیا لثه سفید نشانه بیماری است؟

اگر لثه های شما تغییر رنگ داد و متمایل به سفید شد و این حالت  که در دهان شما مشاهده می شود بیش از ۲ روز طول کشید، هرچه سریعتر به متخصص مراجعه کنید.

آیا بلافاصله بعد از عصب کشی، درد دندان از بین می رود؟

بعد از انجام درمان ریشه، درد دندان تا حد زیادی کاهش می یابد، اما کاملا طبیعی است که دندان در چند روز اول پس از عصب کشی، حساس باشد و نیاز به استفاده از مسکن داشته باشد. البته احتمال عدم وجود نیز وجود دارد. در گاهی موارد هم احتمال آبسه دندان هست که با مصرف آنتی بیوتیک زیر نظر دندانپزشک برطرف خواهد شد.

بهترین سن برای اولین ویزیت کودک توسط دندانپزشک چه زمانی است؟

بهترین زمان بین یک تا یک و نیم سالگی میباشد تا  در سریع ترین زمان ممکن مادر با آموزش هایی در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندان فرزندش آشنا شود. اولین ملاقات کودک زمانی انجام شود که هنوز مشکل دندانی بوجود نیامده باشد.

آیا برای جایگزینی دندانهای از دست رفته به جز ایمپلنت راه درمان ارزان تری هم وجود دارد؟

بله. پروتز دندان متحرک (دندان مصنوعی)، و پروتز دندان ثابت (بریج)

بریج دندان نوعی روکش است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد یک یا تعداد بیشتری از دندانهای خود را از دست داده و در عین حال هنوز حداقل یک دندان در جلو و یک دندان در عقب دندان از دست رفته وجود دارد.  به این ترتیب با تراش دو دندان مجاور ناحیه خالی از دندان، یک پل (bridge ) بین دندانهای پایه زده می شود تا ناحیه خالی از دندان پر شده و دوباره توانایی جویدن و زیبایی به فرد باز گردد.

بهترین زمان ارتودنسی چه زمانی است؟

بر اساس توصیه انجمن متخصصین ارتودنسی آمریکا، باید تمام کودکان در سن ۷ سالگی با مراجعه به متخصص ارتودنسی تحت چکاپ ناهنجاری های دندانی- فکی قرار بگیرند. سن مناسب انجام ارتودنسی در دخترها قبل از ۱۳ سالگی و در پسرها قبل از ۱۵ سالگی است. اگر این زمان سپری شود تصحیح روابط به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. البته در سنین بالاتر، بیشترین هدف درمان، مرتب کردن دندان ها و در سنین پایین تر بیشترین هدف درمان، رفع اختلالات فکی و تغییر چهره است.

آیا قطره آهن موجب خرابی دندان های کودک می شود؟

قطره آهن هرگز موجب خراب شدن دندان نمی شود. قطره آهن دارای رنگدانه است، و فقط باعث تغییر رنگ دندان کودک می شود. این تغییر رنگ بر روی نواحی از قبل پوسیده شده بیشتر باقی می ماند. بنابراین والدین به اشتباه تصور کنند که قطره آهن عامل پوسیدگی بوده است. برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان نیز توصیه می شود که قطره آهن را در انتهای حلق بچکانید و دهان کودک خود را بعد از مصرف قطره بشویید یا با یک گاز پاک کنید. استفاده از آبمیوه ها همراه یا بعد از استفاده از قطره آهن باعث می شود که مطمئن شوید که کودک شما قطره آن را دهانش نگه نداشته و بلعیده است.

آیا در صورتی که به فشار خون بالا مبتلا هستیم، میتوانیم به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر گونه بیماری از جمله بیماری های سیستمیک ( مانند فشار خون بالا ) باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید و تزریقات بی حسی با روش های خاص و مواد مخصوص بیماران قلبی انجام شود.

ایا فشار خون بالا می تواند سبب دندان قروچه شود و درمان آن چیست؟

فشار خون بالا مستقیما باعث دندان قروچه نمی شود ولی افزایش اضطراب و فشار عصبی ناشی از فشار خون بالا می تواند سبب دندان قروچه شود، در این صورت باید نایت گارد جهت جلوگیری از ساییدگی دندان از دندانپزشک خود تهیه و استفاده کنید.

آیا داروهای ضد انقعاد خون که در بیماران قلبی مصرف می شوند می توانند سبب بروز مشکلات پس از درمان های دندانپزشکی شوند ؟

برخی از این بیماران که دارای مشکلات پزشکی دیگر نیز هستند با افزایش خطر خونریزی طولانی مدت بعد از درمان دندانپزشکی مواجه می شوند که لازم است قبل از درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهند. همچنین از قطع خوسرانه داروهای ضد انعقاد پرهیز شود و قبل از قطع دارو با پزشک خود مشاوره نمایند.

آیا افراد دارای فشار خون بالا می توانند ایمپلنت یا کاشت دندان انجام دهند؟

این بیماران باید قبل از کاشت دندان ( ایمپلنت ) دندانپزشک خود و متخصصین ایمپلنت را از وضعیت بیماری خود مطلع نمایند تا تمهیدات لازم در درمان آنها انجام شود.

دندانم را یک ماه پیش عصب کشی کرده ام اما جهت پر کردن تاج مراجعه نکردم و پانسمان آن افتاده است . آیا باید دوباره دندانم را عصب کشی کنم ؟

در صورتی که ترمیم دائم دندان 1 ماه پس از انجام درمان ریشه صورت نگیرد بدلیل ضعف پانسمان موقت در جلوگیری از آلوده شدن فضای ریشه احتمال نیاز به انجام درمان ریشه مجدد وجود دارد.

آیا عصب کشی درد ناک است ؟

درمان ریشه مانند سایر درمان های دندانپزشکی تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد و چنانچه بی حسی بطور صحیح اجراء شده باشد و پالپ دندان نیز دارای التهاب نباشد ، درد و ناراحتی شدیدی حین درمان وجود نخواهد داشت.

دندان من دچار آبسه ، عفونت و درد شدید است ، آیا نیاز هست که تا بهبود علائم صبر کرده سپس درمان عصب کشی را انجام دهم ؟

درمان ریشه از طریق پاکسازی کانال ها از باکتری ها سبب تخفیف عفونت و درد شده بنابراین انجام عصب کشی نه تنها منعی ندارد بلکه موجب تسریع روند بهبودی است.

چه نوع مسواکي براي تميز کردن دندانها توصيه مي‌شود؟

سر مسواک بايد متناسب باشد به نحوي که به آساني دسترسي به تمام نقاط دهان و دندانها و لثه پيدا کند. دسته آن بايد بلند و پهن باشد که بتوان آن را به آساني در دست گرفت. موهاي مسواک بايد از نايلون نرم و داراي انتهاي گرد باشد تا به لثه آسيبي نرساند.

دندان من سست شده و روی لثه تورم حساس و قرمز رنگ دارم، چکار کنم؟

این علائم احتمالا نشان دهنده ی آبسه هستند و شما باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و ویزیت شوید.

علت بوی بد دهان چیست؟

اگر چه اختلالات گوارش ، کلیوی ، تنفسی ،خونی و سوء تغذیه می‌توانند باعث بدبویی دهان شوند. لیکن مهمترین عامل آن عدم رعایت بهداشت دهان و ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندانی است.

برای استحکام دندان کودکان چه روش تغذیه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟

باید در نظر داشته باشیم که پایه استحکام دندان‌ها از همان دوران کودکی شکل خواهد گرفت، اگر والدین روی بهداشت دهان کودکان حساسیت به خرج دهند و برای تغذیه کودک از مواد حاوی کلسیم و شیر مناسب استفاده کنند، کودک در آینده دندان‌های محکم و سالم‌تری خواهد داشت.

سلام دکتر، بین دندان های من فاصله وجود دارد و اصلا لبخند زیبایی ندارم. آیا امکان بستن این فاصله ها توسط ارتودنسی وجود دارد یا خیر؟

جواب این سوال کاملاً بستگی به معاینه کلینیکی شما و بررسی سایز دندان ها و فک، میزان بیرون زدگی دندان ها و لب شما و رابطه بین دندان های دو فک دارد. در مواردی که دندان ها بیرون زده باشند، بستن فاصله ها توسط ارتودنسی توصیه می شود ولی در مواردی که دندان ها ولب بیمار، بیرون زده نمی باشند، بستن فاصله ها توسط کارهای زیبایی توصیه می شود.

سلام دکتر، می خواستم بدونم آیا امکان ارتودنسی با پلاکهای متحرک در سنین بالا مثل ارتودنسی ثابت اثر بخش می باشد یا خیر؟

غالباً ارتودنسی جهت اصلاح روابط فکی و همچنین تصحیح های جزئی مشکلات دندانی استفاده می شود ولی در سنین بالاتر بدلیل تثبیت ساختمانهای استخوان فک، طول دوره درمان موثر کمی بیشتر زمان میبرد.

درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید ؟

طول درمان بسته به نوع و شدت ناهنجاری دندانی فکی، سن مراجعه بیمار و همکاری بیمار متفاوت می باشد ولیکن به طور میانگین طول درمان ارتودنسی در حدود 2 سال می باشد و به طور متوسط بیماران هر 1 تا 3 هفته یکبار معاینه می شوند.