مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

وجود استخوان سالم و آماده سازی بدون ترومای استخوان از ضروریات موفقیت درمان ایمپلنت به شمار می رود.

  • پس از اتمام درمان ایمپلنت یا پروتز به صورت ثابت و متحرک، به طور روزانه و منظم مسواک معمولی و یا مسواک بین دندانی بزنید و از نخ دندان و یا سوپر فلاس که نخ دندان مخصوص زیر بریج است، استفاده کنید. به هر حال به هر طریقی باید فواصل بین ایمپلنت و دندان های مجاور و یا ایمپلنت های مجاور را تمیز کنید.
  • هر شش ماه یک بار و سپس به صورت سالیانه یکبار جهت چکاپ و کنترل دندانهای ایمپلنت شده به مطب مراجعه نمایید. در صورتی که زمانبندی ویزیت ها توسط بیمار به موقع رعایت نشود، درمان از ضمانت (گارانتی) خارج می شود.
مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

تاثیر حرارت بعد از درمان ایمپلنت

تغییرات دمایی شدید می تواند آسیب های غیرقابل برگشتی به بافتها و از جمله بافت استخوانی وارد نماید.

تماس نزدیک ایمپلنت با استخوان و فلزي بودن جنس ایمپلنت ها، امکان انتقال سریعتر و راحتتر حرارت به استخوان اطراف ایمپلنت را فراهم می نماید و سبب ایجاد آسیب بعد از درمان ایمپلنت خواهد شد.

از طرف دیگر، برخی از بیماران عادت به مصرف خوراکیها و نوشیدنی های داغ در طی وعده های غذایی دارند، که تاکنون اثرات آن به صورت کامل درمورد ماندگاری ایمپلنت هاي دندانی ارزیابی نشده است.

آسیب به بافت دهان در اثر قرار گرفتن در معرض نوشیدنی هاي داغ و آسیب حرارتی ناشی از استعمال دخانیات نشان داده شده است درحالت کلی، آسیب های حرارتی وابسته به دمای حرارت تولید شده و مدت زمان قرار گرفتن در آن دما می باشد.

آنزیم هاي سلول های زنده موجود در بافت استخوانی نظیر آنزیم آلکالین فسفاتاز نسبت به حرارت بیش از 47 درجه سانتیگراد بسیار حساس بوده و این حرارت منجر به از کار افتادن فعالیت آنزیمها و مرگ سلولهای فوق خواهد شد و همچنین قرار گرفتن استخوان به مدت 1 دقیقه در دمای 47 درجه سانتیگراد موجب نکروز خواهد گردید.

دراین موارد، طبق بررسی های مدلسازی شده ریاضی، حرارت در ایمپلنت ها به بالاي 47 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

با توجه به شیوع قابل توجه تحلیل استخوان سرویکال در بیماران دارای ایمپلنت، می توان اثر انتقال حرارت دهان به استخوان را نیز ارزیابی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب به استخوان اطراف ایمپلنت ها را اتخاذ نمود.

از آنجا که در درون محیط دهان، اباتمنت در تماس مستقیم با ایمپلنت قرار گرفته و به آن متصل شده است، به دلیل انتقال و تبادل سریع حرارت این دو قسمت مجزا میتوانند همانند یک مجموعه واحد درنظر گرفته شده و عملکرد یکسانی داشته باشند.

اگر تمایل دارید تمامی مراحل مراقبت از ایمپلنت را در قالب یک ویدئو (3 دقیقه ای) ببینید، ویدئو زیر را تا نتها مشاهده کنید.

نتایج ارزیابی تغییرات دمایی ایمپلنت ها به دنبال مصرف مایعات گرم و سرد نشان داد:

  • به دنبال مصرف مایعات گرم، دماي ایمپلنت ها به صورت معنی دار و صعودي در طول زمان افزایش پیدا کرده بود.
  • همچنین، بعد از مصرف نوشیدنیهاي سرد، دماي ایمپلنتها به صورت معنی دار و نزولی در طول زمان کاهش یافته بود.
  • بیشترین دماي ثبت شده در ایمپلنتها بعد از نوشیدن مایعات گرم برابر41/57 و حداقل آن برابر با 36/77 درجه سانتیگراد گزارش شد.

همچنین، حداکثر دمای ایمپلنت ها بعد از نوشیدن مایعات سرد برابر 34/13 درجه سانتیگراد و حداقل آن نیز برابر 26/83 درجه سانتیگراد بود.

  •  هرچند باید توجه داشت که نوشیدن مایعات خیلی داغ و سرد ممکن است یکی از عوامل مرتبط با تضعیف کارآیی ایمپلنت های دندانی باشد.

بنابراین، ضروري است هشدارهاي لازم در این زمینه به بیماران داده شده و آنها را از نوشیدن این مایعات به دنبال دریافت ایمپلنت برحذر نمود.

چرا که جز موارد مراقبتهای پس از درمان ایمپلنت می باشد.

اطلاعات الزامی در مورد ضمانت درمان ایمپلنت و سایر انواع پروتز:

  • روکش ایمپلنت چسب دائم نمی شود تا دندانپزشک بتواند در زمان بندی مورد نظر آن را چکاپ کند مگر اینکه 3 بار روکش ایمپلنت شما بیفتد چسب دائم می شود.
  • ضمانت (گارانتی) محدود به بهداشت دهان مناسب و مراجعه منظم می باشد.
  • در صورت احساس بروز یا وجود عادات دهانی مضر(دندان قروچه و فشردن دندان ها و …) ساخت و استفاده از نایت گارد (Night Guard) الزامی است. در صورت بی توجهی، شکستن پروتز و لقی ایمپلنت ها قطعی است و هزینه اصلاح و تعمیر و ساخت مجدد بر عهده بیمار خواهد بود.
  • در صورت لقی یا کنده شدن روکش دندان یا ایمپلنت حداکثر تا 24 ساعت بعد مراجعه نمایید. مراجعه دیرهنگام موجب مشکلات دیگری خواهد شد. در صورت عدم امکان مراجعه تماس تلفنی برقرار فرمایید تا تعیین تکلیف شود.
  • آگاه باشید به علت تحلیل استخوان فک و کم شدن استخوان زیر پروتز ، دست دندان معمولی یا دست دندان متکی بر ایمپلنت (اوردنچر) هر 5 سال (و گاهی زودتر) نیازمند آستر ریلاین (Reline) یا تعویض دندان می باشد. عدم مراجعه سبب لقی و زخم های مکرر و ایجاد گوشت اضافه در زیر دندان مصنوعی (دنچر/اوردنچر) خواهد شد. در مواردی که از زمان کشیدن کمتر از 3 ماه گذشته باشد، این تحلیل بیشتر و نیاز به آستر بیشتر خواهد بود.
  • تمامی انواع پروتز متحرک و دندانهای مصنوعی قابل جدا شدن لازم است شبها از دهان خارج شوند. (خاصه اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت) این نکته بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت باعث خارج شدن ایمپلنت خواهد شد.
  • به شرط کنترل تمامی عوامل خطرزا از طرف بیمار این ایمپلنت بیشتر از دندان طبیعی خودش عمر خواهد کرد.
  • معاینات منظم 6 ماهه و سپس یکساله

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

دستورات بعد از 24 ساعت اولیه

  • بعد از انجام جراحی ایمپلنت به مدت 12 ساعت از خوردن و آشامیدن هر نوع غذای داغ پرهیز کنید و فقط نوشیدنی های سرد، بستنی میل کنید و رژیم غذایی نرم، سبک و سرد داشته باشید. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید و مایعات را با لیوان بنوشید.
  • یک عدد پک یخ مخصوص توسط دندانپزشک به شما داده می شود که حداقل تا 12 ساعت بطور متناوب باید محل جراحی را با آن پک یخ خنک نگه دارید. در روز بعد از جراحی دیگر از پک یخ استفاده نکنید و در صورت نیاز کمپرس گرم استفاده کنید.
  • در صورت داشتن مقداری خونریزی، از گاز استریل استفاده کنید و محل خونریزی را به مدت 20 دقیقه با گاز استریل فشار دهید.
  • از مصرف هرگونه مشروبات الکی و سیگار بپرهیزید.
  • دهان خود را نشویید، مسواک نزنید، تف نکنید و آب دهانتان را قورت دهید ولی در صورت نیاز آب دهان را بدون فشار بیرون بریزید.
  • در صورت باز شدن بخیه، پیچ روی ایمپلنت و هر موردی که لازم دیدید با مطب تماس بگیرید.

دستورات روزهای بعد به مدت یک هفته

  • رژیم غذایی نرم و سبک داشته باشید و فشار زیاد به دندان ایمپلنت شده نیاورید. مواد غذایی سفت و محکم مثل ته دیگ یا تخمه را با دندان های ایمپلنت شده نخورید. مواد غذایی سخت و درشت مانند سیب و یا ساندویچ را گاز نزنید بلکه اول برش داده و سپس بخورید.
  • زمانی که 24 ساعت از جراحی گذشت، با مسواکی نرم و با احتیاط بعد از هر غذا دندانهای خود را بشویید. حتما از مسواک نرم استفاده کنید و احتیاط کنید بخیه ها آسیب نبینند. برای شست و شو از سرم فیزیولوژی داروخانه استفاده کنید.
  • در صورتی که دندانپزشک شما دهان شویه کلروهگزیدین تجویز نمود، ابتدا مسواک بزنید و دهانتان را با سرم نمکی بشویید و سپس دهان شویه مورد نظر را در داخل دهان به مدت 60 ثانیه نگه دارید و بعد از تخلیه به مدت 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • در صورتی که پروتز متحرک دارید، برای استفاده از آن باید حتما با پزشک خود هماهنگ کنید.
  • برای شما نخ بخیه قابل جذب استفاده شده است، لیکن برای خارج کردن بخیه ها 7 تا 10 روز بعد از جراحی ایمپلنت مراجعه نمایید.

دستورات برای شش ماه اول بعد از جراحی ایمپلنت

  • رعایت بهداشت دندان ها بسیار مهم است. علاوه بر مسواک، باید به طور مداوم از دهان شویه استفاده کنید. برای ایمپلنت های یک مرحله ای که پیچ ایمپلنت در بیرون از لثه است، بهداشت دهان بسیار مهم است.
  • از مصرف هرگونه مواد مخدر و سیگار خودداری نمایید
  • درصورتی که پروتز موقت استفاده میکردید، باید ابتدا اصلاحاتی بر روی آن توسط دندانپزشک صورت بگیرد تا به ایمپلنت ها فشار وارد نشود. بعد از انجام اصلاحات میتوانید از آن استفاده کنید و حتما بهداشت آن را رعایت کرده و بعد از هر وعده غذایی بشویید.
  • رژیم غذایی مورد تایید دندانپزشک قبل از تحویل نهایی به صورت زیر است: مایعات، سیب زمینی آبپز، تخم مرغ آبپز، گوشت به صورت چرخ کرده، ماکارونی، پاستا، ماهی، نان نرم مثل لواش. مواد غذایی ممنوع شامل: ته دیگ، گوشت سفت مثل گوساله، نان بربری، نان سنگک، آجیل، آدامس. شما می توانید سبزیجات و میوجات را خرد یا رنده کنید و با احتیاط مصرف نمایید.
  • اگر به روکش ایمپلنت که به صورت موقت بر روی ایمپلنت شما چسبانده شده است، فشار زیاد وارد کنید روکش ممکن است بشکند یا کنده شود و یا در صورت فشار زیاد ایمپلنت به استخوان متصل نمی شود.

نکات ضروری مراقبت از ایمپلنت دندان

  1. کنترل بیماری لثه و پوسیدگی
  2. کنترل عادات مضر دهانی مثل دندان قروچه
  3. نفشردن شدید دندانها با ساخت نایت گارد
  4. عدم بدرفتاری
  5. عدم ضربه و تروما
  6. نبودن ترومای اکلوزال(ضربه از دندان مقابل) ناشی از تغییرات دهان و دندان ها
  7. عدم بروز حوادث غیر قابل پیش بینی
  8. توجه به تغذیه صحیح
  9. تأمین اکلوژن خلفی
  10. کنترل قند خون
  11. عدم استفاده از سیگار و سایر انواع دخانیات

همواره  شاد و سلامت باشید

مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی دکتر زهرا طهوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید ؟ *