راههای درمان ریشه چیست؟

راههای درمان ریشه

باتوجه به اینکه عوامل متعددی در ایجاد دردهای پس از درمان ریشه دخالت دارند، راههای درمان ریشه با دو نوع کلی برای بی حسی صورت می پذیرد :

• بیهوشی عمومی
  • بی حسی موضعی

در فیلم کوتاه زیر نحوه انجام عصب کشی دندان قابل مشاهده می باشد:

راههای درمان ریشه(بیهوشی عمومی)

امروزه بیهوشی عمومی در علم دندانپزشکی جایگاه ویژه ای دارد.

از جمله موارد استفاده از بیهوشی عمومی، در درمان های دندانپزشکی می توان به عفونت های حاد دهانی و حساسیت به داروهای بی حس کننده موضعی اشاره نمود.

همچنین، کودکانی که نیاز به درمان چندین دندان دارند و بیمارانی که از نظر فیزیکی و روانی قادر به همکاری نمی باشند و یا دچار ترس، اضطراب، رفلکس تهوع شدید هستند،عقب افتادگی ذهنی یا جسمی، می توانند با کمک بیهوشی عمومی درمان دندانپزشکی را انجام دهند.

همکاری نکردن بیمار با دندانپزشک و ترس از درمانهای دندانپزشکی از جمله مشکلاتی است که بیماران بیهوشی عمومی را به جای بی حسی موضعی انتخاب می نمایند.

بیهوشی عمومی در درمان ریشه

راههای درمان ریشه(بی حسی موضعی)

اغلب درمانهای دندانپزشکی و به خصوص درمان ریشه، تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد.

ترس و اضطراب زیاد یکی از موارد تجویز انجام درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی است.

علی رغم این مطلب که احساس و ادراک درد در بیماران مضطرب بیشتر از سایر افراد می باشد.

بطور کلی مدت زمان لازم برای از بین رفتن کامل درد پس از درمان ریشه در گروه بی بیهوشی عمومی به مراتب کمتر از گروه بی حسی موضعی است، به طوریکه در گروه بیهوشی عمومی تا ۲۴ ساعت پس از درمان ریشه، درد به طور کامل از بین می رود.

ولی در گروه بی حسی موضعی تا ۴۸ ساعت یا بیشتر پس از درمان از بین می رود. این ممکن است به علت ماندگاری تاثیر داروی بیهوشی در روز و یا ساعت های اول پس از درمان باشد.

بی حسی موضعی در درمان ریشه

عدم توصیه به بیهوشی عمومی

با توجه به اینکه انجام درمان ریشه تحت بیهوشی عمومی مستلزم وقت و هزینه بیشتر می باشد و همچنین ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، لذا علی رغم این که دردهای پس از درمان ریشه در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی درمان می شوند کمتر از سایر بیماران است، لیکن توصیه می شود که از انجام درمان ریشه تحت بیهوشی عمومی در موارد معمول اجتناب کرد و تنها در موارد لازم و ضروری از بیهوشی عمومی در انجام درمان ریشه استفاده نمود.

عوارض بیهوشی عمومی

استفاده از بیهوشی عمومی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

• مشکلات حین بیهوشی
  1. هیپوکسی
  2. افت فشار خون
  3. افزایش فشار خون
  4. آریتمی قلبی
  • مشکلات حین ریکاوری
  1. بیقراری
  2. افت اکسیژن خون
  3. ریکاوری طولانی
  4. خونریزی
  5. تشنج

در بی حسی موضعی تنها دندان و لثه بیمار تحت تاثیر ماده بی حسی قرار می گیرد که عوارض خاصی به دنبال نخواهد داشت.

اما در بیهوشی عمومی ممکن است بعلت ماندگاری تاثیر داروی بیهوشی در روز و یا ساعت های اول پس از درد کمتری حس شود ولی عوارض ماده بیهوشی وجود دارد.

درمان ریشه با بی حسی موضعی

نتیجه گیری

با توجه به اینکه راههای  درمان ریشه تحت بیهوشی عمومی مستلزم وقت و هزینه بیشتر می باشد و همچنین ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، لذا علی رغم این که دردهای پس از درمان ریشه در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی درمان می شوند کمتر از سایر بیماران است، لیکن توصیه می شود که از انجام درمان ریشه تحت بیهوشی عمومی در موارد معمول اجتناب کرد و تنها در موارد لازم و ضروری از بیهوشی عمومی در انجام درمان ریشه استفاده نمود.

همچنین در مواردی که بیمار قبل از درمان ریشه درد دارد، میزان بروز درد پس از درمان نیز بیشتر خواهد بود.

در مقاله ای جداگانه به توضیح در مورد درمان ریشه و علت دردهای آن پرداخته ایم.

درمان ریشه