درمان ریشه و علت دردهای بعد از آن

درمان کانال ریشه دندان

درمان ریشه یا عصب کشی یا روت کانال تراپی (RCT=Root Canal Therapy ) عبارت است از درمان دندان هایی که پوسیدگی آن وسیع است و به عصب دندان رسیده است.

درمان ریشه به جهت حذف درد یا عفونت از داخل دندان بوده و هدف ما نگهداری دندان شما به جای کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با دندان مصنوعی است.

تعداد کانالهای موجود در ریشه های هر دندان با دندان دیگر فرق می کند.

به طوری که دندانهای جلو معمولاً یک یا دو کانال و دندانهای عقب سه یا چهار کانال دارند.

اما روند آن به طور کلی برای دندان ها یکی است به این صورت که  بعد از انجام بی حسی، حفره ای داخل تاج دندان ایجاد می شود و خارج کردن پالپ، تمیز کردن و شکل دادن کانال دندان تا انتهای ریشه انجام میشود و سپس فضای داخل کانالها با مواد پر میشود.

در تمامی مراحل، طول وسایل به کار برده شده تا انتهای کانال توسط رادیوگرافی و وسایل دیجیتالی کنترل می گردد و در نهایت تاج دندان پانسمان شده و جهت ترمیم و یا روکش کردن دندان وقت دهی می گردد.

درمان ریشه

دستورالعمل های بعد از درمان کانال ریشه یا عصب کشی

اکنون که در حال مطالعه این راهنمایی می باشید ،درمان  کانال ریشه یا عصب کشی ریشه دندان شما به اتمام رسیده است.

امیدواریم که در طی مراحل طولانی درمان ، لحظات سختی را پشت سر نگذاشته باشید.

مواردی که لازم است بعد از عصب کشی  مد نظر عزیزان باشد بشرح زیر است:

• برای چند روز اول پس از درمان (میانگین ۱۰ روز) دندان درمان شده امکان دارد دردهای کم یا زیادی داشته باشد.

به طوریکه این دردها در روزهای اولیه (۲ تا ۳ روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود و ضرباندار و حساسیت دندان به لمس و به خصوص فشار، خود را نشان می دهد.

پس از این مدت، دردهای خود به خود به تدریج کمتر شده و فقط به هنگام ضربه (غذا خوردن یا برخورد دندان به دندان فک مقابل) درد می گیرد و در نهایت دردها کاملاً از بین می رود.

•  در مواردی به علت وجود التهاب شدید و یا عفونت های قبل از درمان، این دردها می توانند حادتر و شدیدتر بوده و گاه همراه تورم باشد. که جای نگرانی نداشته، واکنش طبیعی بدن به تحریک و درمان انجام شده می باشد که با کمک داروها و گذشت زمان، این حالت حاد از بین می رود.

بنابراین لازم است در صورتی که دارویی برای شما تجویز شده باشد، آن را مطابق دستورالعمل مصرف نمایید.

اگر دندانم عصب کشی شده است، چرا هنوز درد دارم؟

در مرحله ابتدائی درمان ریشه یا عصب کشی به علت قطع نمودن و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال ریشه، یک زخم و التهابی در اطراف ریشه دندان در استخوان ایجاد می گردد.

مانند هرجای دیگری از بدن که اگر عضوی قطع و مجروح شود، محل آن تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود.

بنابراین وجود دردهای احتمالی بعد از درمان موجب نگرانی شما نشود. حالت درد بر اساس شدت التهاب، عفونت قبلی کانالها، تعداد کانالها و… در افراد مختلف فرق می کند.

بطوریکه در ۷۰ درصد موارد درد بسیار کم بوده و در ۲۵ درصد موارد درد کم یا متوسط و در ۵ درصد موارد دردهای شدید و گاه همراه با تورم را خواهیم داشت

برای رفع درد بهتر است هر ۴ تا ۶ ساعت مسکن مصرف نمایید و قبل از شروع درد شروع به استفاده از مسکن نمایید.

درد درمان ریشه

علت دردهای درمان ریشه

بطور کلی درد یکی از مهم ترین و اصلی ترین شکایت بیماران دندانپزشکی است و کنترل درد یکی از اهداف مهم دندانپزشکی خصوصا درمان ریشه یا اندودنتیکس می باشد.

درمان منطقی شامل از بین بردن علت یا عوامل درد می باشد.

در صورتیکه انتهای عصبی موجود در پالپ و پری رادیکولار در اثر یک محرک که قادر به تخریب بافتی است یا در اثر آزاد شدن واسطه های آماسی تحریک شوند، پیام هایی را به سیستم عصبی مرکزی ارسال می نمایند، که سرانجام به صورت درد درک می گردد.

دردهای دندانی شایعترین نوع درد در ناحیه دهانی است.

علیرغم پیشرفت های چشمگیر در علم دندانپزشکی، دردهای پس از درمان ریشه از جمله مشکلاتی است که هنوز بیماران از آن رنج می برند.

عوامل مختلفی از قبیل سن، جنس، نوع دندان، وجود درد قبل از درمان، بلند بودن ترمیم موقت، عوامل میکروبی، عوامل حین درمان، تعداد  جلسات درمان، در ایجاد این دردها موثرند.

در طی سالیان گذشته روش های مختلفی برای اندازه گیری شدت درد ارایه شده است. شدت درد در هر شخص به بیان شفاهی و غیرشفاهی او از تجربه درد بستگی دارد.

اما طبق گزارشهای به عمل آمده دردهای پس از درمان ریشه در ۲۴ ساعت اول از بیشترین شدت برخوردار هستند.

درمان ریشه

راههای درمان ریشه

باتوجه به اینکه عوامل متعددی در ایجاد دردهای پس از درمان ریشه دخالت دارند دو نوع کلی برای بی حسی این کار صورت می پذیرد :

بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی

در مقاله ای جداگانه به بررسی راههای درمان ریشه پرداخته ایم.

مراقبت از پانسمان روی دندان عصب کشی شده

به تاج دندان پانسمان شده خود فشار نیاورید. وجود لبه های نامناسب و زبر و احتمالاً مزه بد ، امری طبیعی است و نیازی به مراجعه مجدد ندارد.

ولی اگر لبه های تیز سبب اذیت و آزار لب یا زبان شما می گردد ، حتماً برای رفع تیزی مراجعه نمایید.

در صورت تخلیه کامل پانسمان حتما برای تجدید پانسمان مراجعه کنید. ولی در صورتی که تنها قسمت سطحی پانسمان تخلیه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد ، نیازی به مراجعه ندارید.

گاهی شکستگی دندان عصب کشی شده می تواند در دوران پانسمان آن ( هفتۀ اول یا حتی روز اول خاتمه عصب کشی ) روی دهد.

لذا در طی دوران پانسمان بسیار احتیاط نمائید. از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمایید. فقط مواد غذایی نرم استفاده نمایید.

در اولین فرصت برای قالب گیری دندان خود اقدام کنید تا از شکستکی دندان و یا خالی شدن پانسمان جلوگیری کرده باشید.

در انتها باید گفت که درمان ریشه یا عصب کشی دندان راهی برای جلوگیری کردن از کشیدن دندان و ایمپلنت آن می باشد. توصیه به مطالعه محتوای مطلب در مورد ایمپلنت دندان.