دانستنی هایی از کروناویروس

تعریف کروناویروس

متاسفانه با توجه به ماندگاری کروناویروس بر آن شدیم تا مقاله دیگری در این موضوع تقدیم همراهان عزیز نماییم.

کروناویروس ها نام علمی  Coronaviruses

خانواده بزرگی از ویروس ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید- ۱۹ را شامل می شود.

کروناویروس ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده است.

آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

در کلیپ کوتاه زیر راههای جلوگیری از ویروس کرونا قابل رویت می باشد:

کروناویروس ها زیر مجموعۀ کروناویریده هستند.

ساختار آنها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است.

افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماریهای قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس ها هستند.

معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است.

کرونا ویروس ها که پس از راینو ویروس ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند.

اگرچه کروناویروس ها بیشتر در حیوانات دیده می شوند، اما هفت نوع از آنها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد.

تشخیص اینکه علت بیماری کروناویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می کنند.

ساختار این ویروس از دو لایه تشکیل شده است:

هسته و لایه بیرونی

هسته این ویروس را مواد ژنتیکی و لایه بیرونی آن را تاجهای پروتئینی تشکیل داده اند.

در دسامبر ۲۰۱۹ نیز، برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن ها و درمان های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با همه گیری در انسان شناسایی شد.

با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی انتخاب کرده است.

کووید۱۹  COVID-19 که اشاره ای دارد به “کرونا”، “ویروس“، “بیماری” و سال ۲۰۱۹.

این نوع کروناویروس قبل از این همه گیری در انسان دیده نشده بود.

برآوردهای نخستین نشان می دهد که درصد مرگ و میر این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد مبتلا شدگان است.

کروناویروس و انتشار آن بین انسانها

علائم اصلی بیماری کروناویروس

با توجه به نوع ویروس، علائم می تواند از نشانه های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس، مشکلات حاد تنفسی و ..باشد.

همچنین بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد.

این ویروس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می کند.

در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است که این مورد می تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا ویروس

بسته به نوع این ویروس، روش های انتقال آن متفاوت است.

در برخی از موارد روش های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده اند مانند افرادی که در بیمارستان ها با بیماران در ارتباط هستند.

هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

کروناویروس و رعایت بهداشت

مدت حیات در محیط

کروناویروس می تواند در محیط اطراف و حتی بیمارستان ها از طریق تماس با دستگیره در، تخت، دکمه ها، میزها، لبه تخت و دست زدن به سطوح پلاستیکی و فلزی دیگری که در تماس مستقیم با فرد بیمار هستند با توجه به اینکه اغلب از جنس فلز و پلاستیک هستند، منتقل شود.

همچنین یافته ها نشان می دهد رطوبت بالای هوا طول عمر این ویروس را افزایش می دهد.

این مطالعات بیان می کنند که این ویروس ها می توانند روی سطح مختلف به طور میانگین بین چهار تا پنج روز زنده بمانند.

برخی از آنها نیز می توانند تا ۹ روز خارج از بدن و در دمای اتاق دوام بیاورند.

درمان

اگرچه تلاش های بسیاری برای تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوصِ ضدِ ویروسی برای ریشه کن کردن، درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونتهای ناشی از کروناویروس به طور عام وجود ندارد.

لوازم محافظتی از کروناویروس

تغذیه

تغذیه مناسب از جمله راه های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق میتوان بسیاری از بیماری های عفونی را مهار و مانع از بروز آن شد.

آنچه از بررسی متون علمی و گزارش های مراکز پژوهشی معتبر می توان استنباط نمود، این است که برای مقابله با این بیماری، بهترین شیوه ارتقا و تقویت وضعیت سیستم ایمنی بدن و تامین میزان نیاز به مایعات، الکترولیتها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها است.

این پروتکل با هدف شناسایی سوءتغذیه، حفظ وزن مطلوب و تعیین تداخلات دارو و غذا در بیماران مبتلا به کرونای سرپایی و بستری در بیمارستان ارائه می شود و شامل بررسی شرح حال پزشکی و ارزیابی تغذیه ای و کلینیکی، اندازه گیری های تن سنجی و پاراکلینیکی و تجویز رژیم غذایی مناسب، تجویز حمایت های تغذیه ای مناسب و ارزیابی اثربخشی رژیم غذایی در این افراد ارائه می شود.

در مقاله ای جداگانه به نقش ویتامین ها در رژیم غذایی در دوران کرونا پرداختیم.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.