بیماری لثه یا پریودنتال چیست؟

شایعترین بیماری لثه در بافتهای حمایت کننده دندان، تغییرات التهابی ناشی از پلاک دندانی در لثه و پریودنتال می باشد.

ژنژیویت (التهاب لثه) می تواند مدتها بدون پیشرفت به سمت پریودنتیت در لثه باقی بماند.

با رعایت بهداشت مناسب دهان و حذف دقیق و مؤثر پلاک و جرم، ژنژیویت به طور کامل قابل برگشت است.

در فیلم کوتاه زیر تحلیل لثه بر اثر جرم بیش از حد قابل رویت می باشد.

تعریف لثه سالم:

لثه سالم علائمی دارد که بدین صورت است:

• رنگ صورتی
  • قوام سفت و محکم
  • تبعیت شکل لثه از شکل و طرز قرار گرفتن دندان ها
  • تیز بودن لبه آن به طوری که مثل لایه ای روی دندان کشیده شود
  • عدم وجود هر گونه ناهمواری یا لبه پهن بین دندان و لثه، به طوریکه فضای بین دندان ها توسط لثه پر شود.

بیماری لثه پریودنتال و ژنژیویت

(نمای یک لثه سالم رنگ صورتی و لبه های کاملا تیز لثه از جمله علامت های مشخص کننده لثه هستند)

در برخی افراد که رنگ چهره تیره دارند، روی لثه آنها لکه های قهوه ای رنگ دیده می شوند و بیماری لثه نمی باشد.

التهاب لثه(ژنژیویت)

به مرحله ابتدایی بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت گویند که به صورت قرمزی، تورم و درد در لثه ها بروز می نماید و ممکن است لثه در زمان مسواک زدن خونریزی داشته باشد.

بیماری لثه ژنژیویت و پریودنتال

(لثه متورم که با کوچکترین تماسی، به شدت دچار خونریزی می شود،

اگر درمان نشود، باعث تحلیل استخوان و لقی دندان ها خواهد شد)

بیماری لثه (پریودنتیت):

وقتی التهاب لثه ادامه پیدا کند، لثه شروع به تحلیل رفتن می کند.

به تدریج بیماری به بافت های نگهدارنده دهان پیشرفت می کند که در نهایت باعث لقی دندان ها می گردد.

علت ایجاد التهاب لثه:

زمانی که پلاک میکروبی اطراف لثه تمیز نشود، مواد ترشح شده توسط باکتری ها در پلاک باعث آسیب و التهاب لثه می گردد.

سطح ناصاف و خشن جرم دندانی باعث تجمع بیشتر پلاک میکروبی بر روی دندان ها شده و التهاب لثه را تشدید می نماید.

بیماری لثه جرم دندان

(نمای جرم دندانی در سطوح دندانی، برداشتن جرم از سطح دندان با مسواک امکان پذیر نمی باشد)

نکته: در صورت تشکیل جرم، با مراجعه به دندانپزشکی باید دندان ها جرم گیری شود. بر خلاف تصور برخی افراد جرم گیری باعث صدمه و لقی دندان ها نخواهد شد.

بیماری های لثه در کودکان

ژنژیویت رویشی در زمان رویش دندان در کودکان اتفاق می افتد.

با این حال رویش دندانی به خودی خود موجب ژنژیویت نمی شود.

این التهاب ناشی از تجمع پلاک اطراف دندان های در حال رویش است، که ناراحتی و درد مانع از مسواک زدن صحیح این نواحی می گردد.

هر عاملی که مانع تمیز شدن مناسب دندان ها شود مانند دندان های شیری در حال افتادن، نامرتبی دندان ها و یا دندان های با پوسیدگی وسیع، منجر به ژنژیویت در کودکان می گردد.

انسداد بینی به دلیل ایجاد تنفس دهانی، التهاب لثه در کودکان را افزایش می دهد.

بیماری لثه (آفت دهان)

یکی از بیماری هایی اغلب در دهان دیده می شود، آفت دهان است که به شکل زخم های سفید رنگ کوچک روی گونه، لب، دهان بروز می کند.

معمولا به صورت زخم های منفرد یا چندتایی دیده می شود که حداکثر پس از دو هفته بهبود می یابد ولی ممکن است دوباره عود کند.

علت ایجاد آفت ناشناخته است ولی عواملی مانند فشارهای روحی و حساسیت ها می توانند به ایجاد آفت کمک نمایند.

آفت معمولا نیاز به درمان ندارد ولی اگر خیلی دردناک باشد با مراجعه به دندانپزشکی می توان برای تسکین درد، دارو دریافت نمود.

آفت دهان نوعی بیماری لثه

(زخم آفتی در قسمت داخلی لب پایین)

بطور کلی افراد در دوره ای که استرس دارند دچار آفت دهان می شوند.

تشخیص بیماری لثه با معاینه لثه

در هنگام معاینه دهان و دندان، ضمن پوسیدگی دندانی بایستی به قرمزی، تورم، قوام شکل لثه اطراف دندان ها و وجود خونریزی در هنگام معاینه توجه شود و پس از توصیه های بهداشتی در صورت نیاز به دندانپزشک مراجعه شود.

همواره شاد و سلامت باشید