بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم؟

بوی بد دهان مشکل شایعی است که ممکن است اکثر افراد در سنین مختلف به آن مبتلا شوند. تخمین زده می شود که از هر 4 نفر یک نفر به آن مبتلا می شود.

بوی بد دهان ناشی از عوامل مختلفی است.

بوی بد دهان

در اغلب موارد، علت آن از باقی ماندن غذا در دهان، دندان، زبان، لثه و ساختارهای دیگر و تجمع باکتری است همچنین در هنگام استفاده از براکت ها در ارتودنسی ثابت به علت باقیماندن غذا در بین براکت ها ممکن است به آن مبتلا شوید.

سلول های باکتریال زنده و مرده یک ترکیب سولفوری را آزاد می سازند که میتواند علت بوی بد دهان شما باشد.

غذاهای مشخصی مثل سیر و پیاز در ایجاد آن نقش دارند. وقتی غذا در جریان خون جذب شد، به شش ها منتقل می شود و در آنجا اسنشاق می شود.

روزه گرفتن و نخوردن چیزی برای مدت طولانی نیز باعث بوجود آمدن آن می شود.

علت و دلایل بوی بد دهان

• علت بوی بد دهان ممکن است مربوط به پوسیدگی دندان باشد. در صورتی که پوسیدگی دندان در حال پیشرفت است، غذا در این فضا گیر می کند و بوی نا مطبوعی ایجاد می کند. پس باید سریعا برای درمان دندان پوسیده اقدام کرد.
  •  بیماری لثه اغلب باعث بوی بد و یا مزه بد مستمر در دهان می شود و این نشان دهنده این است که به بیماری لثه مبتلا شده اید ، که ممکن است منجر به جراحی لثه گردد .
  • بیماری لثه و خشکی دهان نیز به دلیل کاهش جریان بزاقی می تواند از دلایل آن باشد . بزاق دهان شما را تمیز می کند و ذراتی که باعث بوی بد می شوند را از بین می برد.
  • محصولات ساخته شده از تنباکو باعث ایجاد بوی بدن دهان، لکه افتادن دندان ها، کاهش توانایی چشیدن غذا یا التهاب بافت های لثه  و خونریزی لثه می شود.
  •  همچنین نشانه این است که بیماری وخیمی مثل عفونت مجاری تنفسی، سینوزیت مزمن، آبریزش از عقب بینی، برونشیت مزمن، دیابت، اختلال در دستگاه گوارش، بیماری کبد یا کلیوی عفونت لثه و یا دندان دارید.
  • علاوه بر عفونت دندان و یا لثه ممکن است ، ناشی از داروهایی است که مصرف می کنید، برای مثال عامل های سیستم عصبی مرکزی، داروهای ضد پارکینسون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد روان پرشی، داروهای ضد کولینرژِیک، داروهای مسکن، داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد افسردگی.

راه و روش درمان بوی بد دهان

روش درمانی مخصوص بوی بد دهان کودکان و یا بزرگسالان به علت این مشکل بستگی دارد.

یکی از راه های درمان جرمگیری می باشد.

بهبود بهداشت دهان و دندان معمولا برای درمان این مشکل و جلوگیری از بروز مجدد آن کفایت می کند.

درمان بیماری های لثه و حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان به کاهش بوی بد دهان کمک می کند.

در صورتی که به صورت مرتب دهان شما بوی بد بدهد، لیستی از غذاهایی که می خورید و داروهایی که مصرف می کنید، تهیه کنید.برخی از داروها باعث آن می شوند.

دندان های مصنوعی ای که به خوبی تمیز نمی شود نیز باعث بوجود آمدن باکتری ها می شود.

در صورتی که دندان های مصنوعی خود را می توانید از دهان خود خارج کنید، در طول شب آن ها را از دهان خارج کرده و قبل از قرار دادن مجددا آن در دهان به طور کامل آن را تمیز کنید.

در صورتی که دندان پزشک مشخص کند که دهان شما سالم است و بوی بد ناشی از دهان نیست، شما به پزشک خانوادگی یا یک متخصص برای تعیین علت بو و درمان احتمالی ارجاع داده می شود.

در صورتی که ناشی از بیماری لثه باشد، دندان پزشک یا می تواند بیماری را درمان کند یا شما را به یک متخصص لثه درمانی ارجاع دهد. پاک سازی حرفه ای بافت لثه باعث از بین رفتن باکتری و پلاکی که انباشته می شود، می گردد.

دندان پزشک یا متخصص لثه درمانی یک دهان شویه ضد میکروب را تجویز می کند. همچنین به شما آموزش داده می شود که هر زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید به آرامی زبان خود را مسواک بزنید تا به از بین بردن باکتری بیش از حد کمک کنید.

بوی بد دهان

دندان پزشک در مورد بهبود سلامت دهان و دندان توصیه های زیر را ارائه می کند:

• دندان ها و لثه های خود را به صورت منظم مسواک بزنید تا دچار بوی بد دهان نشوید.
  • بین دندان های خود نخ دندان بکشید.
  • زبان خود را تمیز نگه دارید.
  • در بیمارانی که از خشکی دهان رنج می برند، دندان پزشک بزاق مصنوعی را تجویز می کند.
  • دندان پزشکان همچنین خمیر دندان ها و دهان شویه های مخصوصی را تجویز می کنند که علائم آن را بهبود می بخشند.

نحوه پیشگیری

علاوه بر پرهیز از خوردن غذاهایی که باعث بوی بد دهان می شود، با انجام اقدامات زیر می توانید از آن جلوگیری کنید:

• روزی دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید تا ذرات پلاک و غذا را از بین ببرید.
  • دندان های مصنوعی را هر شب از دهان خود خارج کنید و آن ها را قبل از قرار دادن در داخل در دندان در روز بعد به خوبی تمیز کنید.
  • به صورت منظم برای چکاپ و جرم گیری دندان به دندان پزشک مراجعه کنید.

اگر به صورت مستمر دچار این مشکل می شوید که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهبود پیدا نمی کند، جهت رفع آن، برای معاینه کامل دندان ها به دندان پزشک مراجعه کنید، زیرا این اتفاق نشان دهنده یک مشکل وخیم تر است.

تنها یک دندان پزشک می تواند تشخیص دهد که بیماری لثه، خشکی دهان یا تشکیل پلاک بیش از حد دلیل احتمالی آن است.

یک آزمایش ساده برای اطمینان پیدا کردن از این مساله این است که با پشت زبان خود قسمت داخلی مچ دست خود را خیس کنید و چند ثانیه ای صبر کنید تا بزاق خشک شود. در صورتی که مچ دست شما بوی نامطبوعی بدهد، احتمالا تنفس بد بویی نیز دارید.

نتیجه گیری بوی بد دهان

در نتیجه بوی بد دهان می تواند دلایل عمومی و موضعی داشته باشد.

85 درصد بوی دهان ناشی از عوامل موضعی می باشد. از این جهت اهمیت روشهای بهداشتی مانند مسواک دندان و زبان حائز اهمیت می باشد.

همچنین باید گفت که بوی بد دهان به تنهایی یک بیماری نیست بلکه علامت بیماری های مختلف می باشد که نیاز به بررسی در افراد مختلف را دارد.